Cześć wszystkim! Minęło dużo czasu, odkąd tu jestem ...
W pierwszych wierszach Captain Obvious chce powiedzieć, że kompletny odpowiednik naszego multicookera wypuszcza teraz TEFAL.
Tak, to nowa generacja z gadżetami bluetooth, ale obecność lub brak bluetooth nie wpływa na smak zupy i czas gotowania łopatki baraniej.
Poszukaj w Internecie kombinacji słów „TEFAL Cook4me” - wiele przepisów i filmów. Nawet, KMK, więcej niż w czasach Mulinex.
Po drugie po 4 latach codziennego użytkowania (kasza gryczana z twarogiem rano w tygodniu roboczym silnie przyczynia się do zachowania równowagi wspomagającej odchudzanie BZHU, aw weekendy - wszelkiego rodzaju smakołyki, które powodują konieczność utrzymać balans utraty wagi BZHU) enkoder zaczął zawodzić (synonim - valcoder; co kręcimy i co klikamy "OK"). Wygląda to tak: przekręcasz go, a on reaguje zahamowany. Pomija kliknięcia. Cierpliwość (przez sześć miesięcy ...) w końcu się skończyła, a ja zdemontowałem, wyczyściłem, zmontowałem urządzenie. A teraz wszystko znów działa „jak ze sklepu”. Ale oczywiście nie zaleca się czyszczenia kodera, ale jego wymianę.Przedmiot kosztuje od 120 do 240 rubli (w zależności od chciwości sprzedawcy. Cena hurtowa Digi-Key to 1,28 dolara. „Półtora dolara, Karl! Półtora dolara!”).
Na części nie ma żadnych oznaczeń, ale sądząc po wyglądzie, wymiarach i budowie wewnętrznej, ta część została wykonana przez firmę BOURNS, enkoder typu PEC12R-4120F-S0012
można również użyć PEC12R-3120F-S0012.
Jeśli koder zacznie się zepsuć, lepiej kupić / zamówić nowy z wyprzedzeniem. Kiedy twoja cierpliwość się kończy, on po prostu przybędzie.
NIE PRÓBUJ dostać się do gałki przez „twarz” naszego kosmity - srebrną tarczę, przedni panel i gałkę gałki można wyjąć TYLKO od wewnątrz.
Nie zrobię fotorelacji [jeszcze], wszystko jest proste jak pomarańcza. Każda gospodyni, która ma lutownicę (lepszą dla 40 watów), śrubokręt krzyżakowy (nr 1, ale można też użyć nr 2), pęsetę, waciki, wykałaczkę i trochę acetonu, może sobie z tym poradzić.
Uważa się, że lutownica jest wyposażona w lutowie, topnik (RMA-223, LTI-120, SKF, kruszona kalafonia rozpuszczona w alkoholu lub po prostu kalafonia - są wymienione w kolejności malejącej). Bardzo ceniona jest obecność oplotu do lutowania części z płytek drukowanych - znacznie uprości to wyjmowanie pokrętła w celu czyszczenia / wymiany. Bardzo dobrze byłoby mieć smar silikonowy do smarowania ruchomych styków elektrycznych (można natryskiwać. No cóż, smaruje się silikonem gumowe uszczelki okien plastikowych każdej wiosny i jesieni?), Lub wazelinę techniczną (ale WD-40 zupełnie się nie nadaje!, pójdzie kosmetyczna wazelina z perfumami ...).
WSKAZÓWKA 1: W trakcie demontażu zrób zdjęcie (przynajmniej na telefonie). W przypadku, gdy przypadkowo wyciągniesz złącze (nawet Niekrasow napisał, że gospodynie domowe w rosyjskich wioskach to OGO-GO!) - będziesz wiedział, skąd przyszedł i gdzie należy go zawrócić.
WSKAZÓWKA # 2: Weź coś w rodzaju tacy do zamrażania kostek lodu i włóż śruby wykręcone na różnych etapach demontażu do komórek tej tacy w kolejności od lewej do prawej zgodnie z etapem - aby nie pomylić, którą śrubę wkręcić gdzie podczas montażu.
WSKAZÓWKA # 3: Gospodyni domowa zawsze może zaprzęgnąć właściciela domu (lub nawet dzikiego) do pracy, obiecując coś smacznego z naprawionego multicookera. Pochlebstwa, szantażowanie, a nawet (zwłaszcza jeśli gospodyni domowa jest OGO-GO!). Bezpośrednie groźby też są dobre.
Odłącz przewód zasilający, wyjmij zbiornik kondensatu, wyjmij miskę, zamknij pokrywę.
Rozkładamy ręcznik na stole i kładziemy na nim naszego „obcego” od dołu do góry.
Odkręcamy i wyjmujemy jedną widoczną śrubę; od strony śruby podważamy i wyjmujemy kratownicę na dole - jest elastyczna, po prostu pociągamy ją "zgrabnie, ale mocno" - ugnie się tam, gdzie trzeba.
Odkręć i wyjmij dwie małe śrubki mocujące "rynnę" z płytką PCB.
Odkręcamy dwie duże śruby mocujące gumowe tuleje, wyjmujemy je razem z tulejami.
„Korytko” z płytką drukowaną można wyprowadzić spod krawędzi obudowy do środka i do góry.
Na płytce są trzy złącza, wystarczy odłączyć duże białe. Ale jest łatwiej - wszystkie trzy. Są to BARDZO wytrzymałe złącza (typu JST) i jeśli podczas montażu nie było fabrycznej wady to po prostu nierealne jest ich uszkodzenie, nawet jeśli wystarczy pociągnąć za przewody. Nie dotykamy trzech przewodów zasilających (niebieski, czerwony i czarny) na drugiej krawędzi płytki, ponieważ w niczym nie przeszkadzają.
Podciągamy dolną część ciała centymetr do góry o półtora lub dwa. Wygodne jest oparcie kciuków na metalowym dnie, a resztą palców podciągnięcie krawędzi etui do góry.
Teraz możesz zdjąć srebrną tarczę i wyciągnąć kabel taśmowy z dużym białym złączem.
Odkładamy multicooker na bok.
Połóż srebrną twarz na ręczniku - twarzą w dół.
Odkręcamy i wyjmujemy 7 śrub, wyjmujemy i odkładamy panel, który trzymają.
Robimy zdjęcia, wyciągamy kable kabla z klipsów na obudowie, przenosimy duże złącze z płytki na bok, kabel odkładamy na bok.
Wyciągamy małe złącze po tej samej stronie.
Odkręć i usuń trzy śruby mocujące obudowę kontrolera.
Zdejmujemy plastikową obudowę ze sterownikiem, wprowadzając kabel z przewodami schodzącymi gdzieś w dół i złącze do otworu, z którego kiedyś wyszły. Odkładamy obudowę ze sterownikiem na bok.
Delikatnie wyciśnij gumowe mocowania głośnika wysokotonowego pęsetą od dołu do góry (to lepsze niż ciągnięcie od góry!). Piszczałka wisi na drutach.
Odkręć i usuń dwie śruby mocujące płytkę gałki.
Delikatnie pociągnij za płytkę za pomocą pokrętła, wyciągając trzonek z pokrętła „OK”.
ZROBIŁEŚ TO!!! Deska z gałką jest w Twoich rękach.
Twarz można oddać entuzjastycznym członkom rodziny do poważnego mycia. Podczas lutowania po prostu wyschnie. Jednocześnie wskazane jest ostrożne odpięcie zatrzasków, oddzielenie panelu przedniego od srebrnej obudowy (w tym przypadku uchwyt „OK” zostanie zwolniony tak po prostu, bez wysiłku, jako bonus) i wyjęcie przycisku „Anuluj” ”.
Przylutuj starą gałkę. Otwory w PCB są duże; jeśli nie oszczędzisz topnika, lut łatwo zbierze się w plecionce, a gałka dosłownie wypadnie z płytki. Jeśli już - poszukaj w sieci instrukcji używania oplotu ("knot lutowniczy jak używać").
Jeśli nie ma nowej gałki, demontujemy i czyścimy starą:
- Wacikiem zamoczonym w acetonie zmyć topnik z korpusu i styków pokrętła tak, aby nie poplamić jego wnętrza,
- Delikatnie ugnij 4 nogi przytrzymując dolną część;
- Oddziel dolną część;
- Lekko odchylamy elastyczne styki „w dół” w kierunku wyjętej obudowy. Mocno owijamy trochę waty na wykałaczkę, nawilżamy acetonem i przecieramy łuki kontaktowe na elastycznych stykach;
- Lekko zginamy elastyczne kontakty do środka (ZAWSZE MAŁO!), Aby ich łuki stykowe zaczęły chodzić po jeszcze nie zużytych promieniach styków stałych;
- Tylko jeśli jest nowy smar!: (Ten smar jest potrzebny, aby zmniejszyć zużycie spowodowane tarciem i przed utlenianiem styków; jeśli nie ma nowego smaru, zostaw stary, lepiej niż nic ...): trochę przykręcić mocno wacikiem na wykałaczkę i usunąć stary smar ze stacjonarnej płytki stykowej zdjętej obudowy; wymień watę na wykałaczce, zwilż ją acetonem i wytrzyj stacjonarną płytkę kontaktową; Owijamy wykałaczką trochę świeżej waty i nakładamy bardzo cienką warstwę smaru na zamocowane styki.
- Odkładanie gałki tak, jak było.
Wlutujemy gałkę do deski.
Płytę myjemy acetonem, aby usunąć pozostałości topnika.
Odbieramy „obcego” w odwrotnej kolejności do demontażu. Podczas montażu gumowych tulei należy zwrócić uwagę - na plastiku znajduje się półka; ten występ powinien pasować do wgłębienia w tulei.
Przyczyna wady: elastyczne styki przecięły powłokę nieruchomych styków do podstawy (jeśli ją rozebrały, zobaczyły, że miedź się tu i ówdzie świeci). Byłoby dobrze, miedź również przewodzi prąd, ale odcięte krawędzie powodują „odbicie” przy obracaniu enkodera obrotowego. Odbijanie to wielokrotne krótkotrwałe zamknięcia / otwarcia styków. Jest to normalne; odbicie jest zawsze obecne w mechanicznych grupach styków. Ale tylko na krawędzi styku, podczas otwierania / zamykania. Program kontrolera jest napisany tak, aby tłumić (ignorować) to odbicie. A wraz z zużyciem, odbijanie występuje stale, przy każdym ruchu kontaktu. A kontroler, ignorując odbicie, ignoruje również krawędź styku - to znaczy nie odbiera użytecznego sygnału. Podczas procesu przegrody ja (i mam nadzieję, że ty) przeniosłem styki do nienoszonego obszaru. Ale prędzej czy później też się zużyje. Dlatego kiedyś trzeba będzie zmienić pokrętło. ZUŻYCIE MECHANICZNE. Zwykłe mycie, czyszczenie i smarowanie fabrycznie zamontowanego pokrętła nigdy nie zadziała.
W moim multicookerze nie znaleziono żadnych usterek, zwykle objawiających się w blokach elektronicznych (utlenianie ścieżek, spuchnięte kondensatory elektrolityczne itp.). Pomimo tego, że od 4 i pół roku jest ustawiany na opóźniony poranny start prawie każdego wieczoru.