torturesru
Początki pizzy sięgają czasów, kiedy kilka tysięcy lat temu w starożytnym Egipcie pojawiły się pierwsze drożdże i kwaśne ciasto. W starożytnej Grecji zaczęli piec ciasto wraz z przyprawą, która mogła służyć jako warzywa, mięso, oliwki, nabiał itp.
Nazywano pizzę grecką.

Rzeczywiście, to, co tradycyjnie uważane jest za narodową włoską potrawę, zostało kiedyś zapożyczone od Greków. Którzy oprócz wszystkich znanych nam talentów zasłynęli także jako znakomici piekarze. To właśnie oni jako pierwsi zaczęli układać ser na płaskich plackach z ciasta przaśnego, a wymyślone danie nazwano „plakuntos”, czyli „chleb pieczony na płasko” „oprócz bezpośredniego przeznaczenia służyło również jako talerz . Od tego czasu powstało wiele legend o prototypie nowoczesnej pizzy. Jedna z nich głosi, że wraz ze wzrostem składu składników „placuntos” nazywano „blaszką”, a same zmiany zostały wprowadzone przez Rzymian. Inna interpretacja historii odnosi się do rzymskich legionistów, którzy po powrocie z Palestyny ​​przynieśli swoje ulubione danie „picea”, które wyglądało jak płaski chleb z serem i warzywami. Znaleziono opisy analogów współczesnej pizzy oraz w starożytnej książce „Apicia”. Jeden z rozdziałów dotyczy potrawy składającej się z ciasta, na którym układa się ser, czosnek, oliwę, mięso, orzechy, paprykę i miętę. Rzymianie, słynni żarłokowie i mistrzowie łączenia niekompatybilnych, obficie doprawiali pizzę miodem i liśćmi laurowymi.

Pizza była potrawą zwykłych ludzi i nie różniła się rytuałem przygotowywania i wyrafinowaniem spożycia. Współcześnie pizza była zwykłym chlebem, „kanapką”, „kanapką”. W średniowiecznych Włoszech pizza była powszechnym jedzeniem dla ubogich i niewiele się różniła. Pizzę sprzedawano na ulicach, odcinając kawałek od dużej skórki; pizzę wypełniono tylko anchois i grzybami. Na śniadanie i lunch jedli pizzę. Rustykalna pizza była łatwiejsza do przygotowania: ciasto doprawiano oliwą z oliwek, oliwkami lub wcale. Mieszkańcy nazywali tę pizzę „focaccia”, czyli podpłomykiem, podkreślając, że prawdziwa pizza ma bardziej złożony przepis. Obecnie „focaccia” zajmuje godne miejsce w kuchni włoskiej i jest dodatkiem do dań mięsnych.

„A co z pomidorami?” - pytasz. I tak naprawdę, współczesnemu człowiekowi bardzo trudno wyobrazić sobie pizzę bez tego składnika. Nie zapominajmy jednak, że pomidory w Europie pojawiły się znacznie później niż rzymscy legioniści i zaczęto je dodawać do opisywanego dania dopiero w XVII wieku. W tym okresie, dzięki żeglarzom neapolitańskim, pizza rozpoczęła marsz po Europie.

Z biegiem czasu nadzienie do pizzy stawało się coraz bardziej zróżnicowane, wymyślono wiele wersji nadzienia, w tym jako główny składnik pomidor importowany z Nowego Świata.

Neapol to rodzaj kolebki pizzy. Został liderem w połączeniu chleba - pomidora - sera - i czegoś innego. To właśnie w Neapolu otwarto pierwsze pizzerie i stamtąd rozpoczęła się zwycięska procesja pizzy na całym świecie. W tamtych czasach we Włoszech chleb płaski nazywano „pizzaioli” i uważano za pokarm zwykłych ludzi. Najczęściej było to ciasto przykryte warstwą pomidorów, skropione oliwą z oliwek i posypane majerankiem. Ser był uważany za szczyt luksusu na „pizzerii”. Sprzedawana była przez ulicznych handlarzy z metalowych skrzynek, które najczęściej zakładano na głowę na ulicach miasta i często wypożyczano okolicznym mieszkańcom.

Prawdopodobnie trwałoby to dalej, gdyby w 1772 roku król obu Sycylii Ferdynand I nie złamał zasad i nie odwiedzał nocami incognito w Neapolu miejscowego pizzerii Antonio Testa, zwanego Thunder.I naprawdę pokonał go różnorodność potraw, zachwycony jakością ich przygotowania. Królewscy kucharze szybko się zorientowali, wyruszyli w „eksplorację” u podnóża Wezuwiusza, zdobyli przepisy, ale nie mogli wprowadzić nowych potraw do królewskiego menu. Sprzeciwiła się królowa, która nie chciała nawet dotykać „pokarmu plebejuszy”.

Minęło ponad sto lat. Para królewska, przebywając w letniej neapolitańskiej rezydencji, chciała spróbować tego lokalnego dania. W urodziny pięknej Małgorzaty Sabaudzkiej, żony króla Umberto I, który został głową nowo zjednoczonego włoskiego królestwa, pizzaiolo Rafaele Esposito i jego żona Rosina Brandi zostali wezwani na dwór. Według zachowanych dowodów zrobili trzy rodzaje pizzy. Jedną z nich były pomidory, mozzarella i bazylia w tych samych kolorach co włoska flaga: czerwonym, białym i zielonym. Królowa szczególnie spodobała się ta pizza i pozwoliła nazwać ją własnym imieniem, kładąc tym samym podwaliny pod kulinarny kanon. Królowa nakazała upiec pizzę „Margarita” tylko w piecach swojego pałacu w Capodimonte. Ale wkrótce ten rozkaz, podobnie jak większość innych dekretów we Włoszech, został rozwiązany w rewolucyjnej niesubordynacji ludu. „Margarita” stała się ulubionym daniem wszystkich Włochów - od rybaka po markiza. Z biegiem czasu pojawia się coraz więcej nowych odmian tego dania - jest to pizza na bazie ciasta kruchego, a na bazie ciasta przaśnego z mąki kukurydzianej (genueńskiej)…, a dodatki stają się coraz bardziej różnorodne.

Przezwyciężając bariery językowe i różnice kulturowe, pizza stała się pierwszym prawdziwie globalnym produktem spożywczym. W Indiach lubią dodawać do niego marynowany imbir, mieloną jagnięcinę i twaróg z fasoli. W Japonii uwielbiają pizzę z węgorzem i kalmarem, w Pakistanie - z pikantnym curry.
Kostarykańczycy wolą pizzę kokosową, a Brazylijczycy zielony groszek. Dla smakoszy pizza podawana jest z mleczem, ostrygami, rakami i kawiorem. Na deser jest pizza - nasączona dżemem, z jabłkami, posypana proszkiem.
Pod koniec XIX i na początku XX wieku Włosi przynieśli do Ameryki przepisy i tradycje na pizzę. I bardzo szybko pizza stała się jednym z ulubionych w Ameryce.

Pizza amerykańska różni się od włoskiej większą swobodą wyboru składników, szeroką gamą nadzień na jedno danie; różni się również czasem gotowania i temperaturą. Uważa się, że amerykańska pizza jest z definicji puszysta. Ale w rzeczywistości „puszystość” ciasta zależy od tego, jaką pizzę wolisz: cienką czy puszystą. W amerykańskiej pizzy ciasto jest pełnoprawnym uczestnikiem dania, a przy wyborze nadzienia należy wziąć pod uwagę jego smak. Bardzo interesującym faktem jest to, że puszysta pizza została wynaleziona nie w Ameryce, ale na Sycylii: sycylijska pizza od dawna pieczona jest na puszystym cieście.

Łatwo wytłumaczyć, dlaczego mieszkańcy megalopoli lubili pizzę: za wyjątkowe połączenie pozornej prostoty i prawdziwie gastronomicznego bogactwa, na korzyść, bo odpowiednio ugotowane i szybko upieczone warzywa, owoce, mięso i owoce morza tracą niewielką część witamin, reszta jest wchłaniana szybciej.

I co jest również ważną zaletą pizzy, nie traci ona swojego smaku i walorów estetycznych podczas transportu. Dlatego zamówienie pizzy w domu lub dostarczenie pizzy do biura to najpopularniejsze sposoby na zaspokojenie głodu i przygotowanie się na nowe osiągnięcia.

Dietetycy radzą jeść pizzę na obiad lub kolację przynajmniej raz w tygodniu, ponieważ zwykła porcja „Margarity” to jedna trzecia dziennego spożycia pokarmu dla człowieka.

W sumie we Włoszech jest dziś ponad dwa tysiące nazw różnych pizz. Nie tak dawno temu wprowadzono specjalny znak jakości pizzy - D.O.C. , którą posiadają tylko dania przygotowane według klasycznych reguł.
25 października to profesjonalne święto pizzaioli (tak we Włoszech nazywają się osoby, które gotują to danie).Jak więc współcześni Włosi nazywają prawdziwą pizzę? Łatwiej odpowiedzieć na pytanie - jak nazywają fałszerstwo. Wszystko, co nie jest przygotowane we Włoszech. Prawdziwa pizza ma ich zdaniem cienką skórkę, a nadzienie to mozzarella z mleka bawolego i specjalne odmiany pomidorów. W postaci dodatków, według oryginalnych receptur, dopuszcza się tylko oliwę z oliwek, bazylię, oregano i czosnek. Ciasto na pizzę nie rozwija się, ale obraca się i jest wyrzucane.

We Włoszech są trzy rodzaje prawdziwej pizzy:

* „Marinara” - oliwa z oliwek, pomidory, czosnek i oregano;
* „Margarita” - świeży ser mozzarella z południowych Apeninów, śliwkowe pomidory San Marzano, bazylia;
* „Margarita-Extra” - pomidorki koktajlowe i mozzarella z mleka bawolego.

Włoską pizzę zwykle gotuje się w temperaturze 200-215 stopni w piecach opalanych drewnem.

Zakochani w swojej narodowej potrawie Włosi chronią ją na wszelkie możliwe sposoby przed podrabianiem. Nadal będzie? Rzeczywiście, obecnie w kraju działa ponad 23 000 pizzerii. Łatwo zgubić klasyczne przepisy przy tak ogromnej skali. Dlatego też ostatnio pizza neapolitańska jest prawnie chroniona. Co zapewnia tylko okrągły kształt o średnicy do 35 cm. Określa rodzaj drożdży, soli, mąki i pomidora użytych do przygotowania potrawy.

Szczególną uwagę w prawie przywiązuje się do przygotowania pizzy „Extra Margarita”, która z pewnością musi zawierać specjalną południowowłoską mozzarellę. Właściciele restauracji, którzy spełniają opisane powyżej wymagania, otrzymują pozwolenie na oznaczanie swoich potraw etykietą STG, co gwarantuje jakość i autentyczność tradycyjnej receptury.

Wszystkie przepisy

© Mcooker: Najlepsze przepisy.

Mapa witryny

Radzimy przeczytać:

Wybór i obsługa wypiekaczy chleba