Dziewczyny, w wolnym czasie czytajcie całkiem ciekawe informacje, historię powolnych kuchenek i nasze Parenki.
Wolnowar (również „Wolna Kuchenka”, „Długa Kuchenka”, „Samowar”, „Gotować”) - zapiekanka ceramiczna grubościenna zabudowana w kasecie z programowalnym ogrzewaniem elektrycznym, przeznaczona do gotowania potraw w stosunkowo niskiej temperaturze. Podobnie jak rosyjski piec, ogrzewanie odbywa się nie tylko od dołu, ale także z boków patelni.
Zgodnie z opisem L. Narga, idea powolnej kuchenki wywodzi się z naczynia do gotowania fasoli, znanego od czasów starożytnych.
W Nowej Anglii od XVIII wieku fasolę pozostawiano w piecu na noc; Gotowanie fasoli powoli pozwalało wchłonąć smak dodatków (takich jak bekon czy melasa), a powstałe danie przetrwało do dziś jako Boston Beans.
Dokładne okoliczności powstania pierwszego podgrzewanego elektrycznie garnka nie są znane. W 1936 roku wynalazca z Chicago, Irving Naxon, opatentował jeden z wariantów i próbował produkować go pod nazwą English. Kuchenka uniwersalna Naxon Beanery. Próba nie powiodła się, ale firma angielska.Firma Naxon Utilities Corporation została kupiona przez Rivela, który w 1971 roku stworzył powolną kuchenkę, która szybko stała się popularna pod angielską marką. Garnek. W 1974 roku pojawił się nowoczesny design z oddzielnym zbiornikiem ceramicznym, który ułatwił mycie armatury.
W ZSRR w latach 80-tych XX wieku powolna kuchenka Parenka została wyprodukowana w Swierdłowskim Zakładzie Budowy Maszyn im. MI Kalinina, instrukcja obsługi została napisana przez Pokhlebkina i nadal służy jako przewodnik po powolnych kuchenkach.
Słynny kulinarny ekspert V.V.Pokhlebkin śledzi początki powolnej kuchenki w garnku w rosyjskim piekarniku.
Ludzie cierpieli z powodu niespokojnego życia, stresów w pracy i niezdolności do ustalenia na czas regularnego i niedrogiego jedzenia, bez uciekania się do raczej zwyczajnego i pozbawionego smaku posiłku. Mianowicie problemy te zostały rozwiązane nie przez przyspieszenie przygotowywania jedzenia czy podgrzewanie wody do herbaty i kawy, jak wierzyli ludzie z ograniczoną wiedzą o życiu i myśleniu metafizycznym, ale poprzez zdobywanie pożywienia w określonym czasie, powiedzmy, do czasu nadejścia. dom z pracy, gotowy, bez potrzeby zrób coś samemu, przynajmniej w jak najkrótszym czasie. W końcu zmęczona osoba w zasadzie nie może i, jak uważano od wieków, nie powinna gotować jedzenia, ponieważ zawsze będzie popełniać błędy. Stąd właśnie z tej praktyki życiowej wyrosła instytucja gościnności, a nie z pobudek natury moralnej, dobroci i podobnych „bzdur”.
Tylko sługa specjalny mógł przygotować gotowy ciepły posiłek do czasu, gdy robotnik przyjechał z pracy w rodzinach zamożnych, aw rodzinach biednych - członek rodziny zwolniony ze wszystkich innych obowiązków - żona, siostra, córka, która zawsze przebywać w domu i zajmować się wyłącznie pracami domowymi. Jak wiemy, w latach 60. i 80. w sowieckim społeczeństwie praktycznie nie było takich „wyzwolonych” członków rodziny, z wyjątkiem starych emerytów, którzy sami często potrzebowali pomocy.
Tak więc to właśnie problem przygotowania żywności dla robotników przed powrotem do domu z pracy był głównym problemem życia codziennego w społeczeństwie sowieckim. Życie rozpadało się wraz z rozpadem rodziny i jej odwiecznymi funkcjami tworzenia i zachowania rodzinnego ogniska.
Środkami paliatywnymi, które „naprawiły” tę sytuację, były masowe „przerwy obiadowe” w instytucjach, kiedy pracownicy, dzieląc się na grupy, gotowali sobie jedzenie na kuchenkach elektrycznych lub podgrzewali przyniesione jedzenie i gotowali wodę na herbatę i kawę.
To samo zadanie - wykorzystanie czasu państwowego do osobistych celów kulinarnych - zaczęło serwować różne „uczty” w służbie, zarówno w biurze, jak i najczęściej w nieoficjalnych, wieczornych godzinach, w związku z rocznicami czy urodzinami pracowników i innych. „losowe» Powody.
Pomimo najostrzejszych zakazów używania pomieszczeń biurowych do pijaństwa i innych wydarzeń „kulinarnych”, te recepty, które napłynęły z góry, po miesiącu lub dwóch ich formalnej realizacji, zostały następnie jednogłośnie naruszone przez wszystkich i wszystko wróciło do punktu wyjścia. „z tą jedyną różnicą, że zewnętrzna przyzwoitość,„ Tajemnica ”tych oficjalnych„ świąt ”była coraz rzadziej przestrzegana, a„ uczty ”odbywały się w latach 90. nie tylko jawnie, ale także z nutą pewnej zuchwalstwa, dobitnie demonstracyjnie .
Trzeba powiedzieć, że „biesiady służbowe” zadały ciężki cios istniejącym jeszcze elementarnym koncepcjom domowego stołu, rozsądnym i profesjonalnym kanonom oraz zasadom gotowania. W końcu odsadzili ludzi od prawidłowego, zdrowego i dobrej jakości jedzenia, od umiejętności i chęci prawidłowego odżywiania.
Faktem jest, że asortyment spożywczy takich świąt zawsze opierał się na gotowym materiale kupionym w sklepie, czyli na półproduktach: konserwach, kiełbasach, marynatach, aw części cukierniczej - na najczęściej i złe produkty piekarni żywienia zbiorowego - bułeczki, kruche ciasteczka, bułki biszkoptowe, czyli na wszelkiego rodzaju ciasta z dużą zawartością jaj i cukru, gotowane nie na drożdżach, ale z sodą lub amoniakiem.
Jeśli chodzi o właściwe przygotowanie kulinarne, ograniczały się one do „sałatek” w ich najbardziej wulgarnej radzieckiej wersji, czyli z użyciem groszku z puszki i majonezu, które z jakiegoś powodu, wbrew wszelkim zasadom smaku i dobrego smaku, połączono ze świeżym kapusta, buraki (gotowane, a czasem surowe, tarte), co jest nie do pomyślenia wyzwaniem dla wszystkich kanonów kuchni narodowych narodów świata, a także demonstracyjnym zaprzeczeniem przyjętych w cywilizowane społeczeństwo. Ale człowiek radziecki okazał się przyzwyczajony, a raczej oswojony, do tych wręcz nienaturalnych połączeń smakowych, które najwyraźniej były zamaskowane, a nawet „kąpane” z powodu obfitego używania trunków, także bez przestrzegania jakichkolwiek reguł ich harmonii z naczynia.
Tak więc problem naprawienia niedociągnięć i zniekształceń radzieckiego życia w ogóle, a zwłaszcza żywności domowej, był niezwykle skomplikowany przez przeplatanie się tych „dzikich”, do których przystosowały się burżuazyjne masy społeczeństwa radzieckiego, kiedy one same dobrowolnie wybierały łatwe. sposób „pokonywania” życiowych trudności, orientowanie się na „zimnym stole”, czyli kanapce z puszki, która nie wymaga żadnych umiejętności kulinarnych ani nakładu pracy, ale na tym „zimnym stole” woleli najbardziej obrzydliwe, najbardziej wulgarna i niezdrowa odmiana - dowolna mieszanka wszystkiego, co "dostało", popijając tą samą przypadkową mieszanką napojów alkoholowych i sztucznych: wódki, wzmocnionego wina, piwa, fanta, coca-coli, pepsi-coli i innych kolorowych płynów i sztuczne esencje. Nauczenie takich ludzi prawidłowego odżywiania nie było łatwym i niewdzięcznym zadaniem, z którym tak naprawdę nie było się czym zająć. Ponieważ wynik mógł wynosić tylko zero.
Niemniej jednak najlepsi przedstawiciele inżynierii i klasy robotniczej w połowie lat 80. postawili sobie takie zadanie, poprawnie określając jego linię strategiczną i taktyczną. Trzeba było zacząć nie od oświecenia i perswazji burżuazyjnych głów przyćmionych ignorancją i alkoholem, ale od stworzenia zasadniczo nowego rodzaju paleniska, które pomogłoby w organizowaniu życia w nowy sposób.
W największej fabryce maszyn ZSRR nazwanej imieniem MI Kalinin w Swierdłowsku, inżynierowie, projektanci w przyjacielskim kontakcie ze mną, pełniąc rolę eksperta kulinarnego i konsultanta przy opracowaniu nowego typu paleniska, postanowili stworzyć cichą kuchenkę - palenisko, od samej nazwy którego zasady jego działanie było już jasne - antypoda szkodliwego szybkowaru ... Cicha kuchenka miała gotować powoli, ale ... żeby potrawa wyszła na czas, czyli w bardzo konkretnym, z góry określonym czasie. Tak więc nawet absolutnie samotna osoba mogłaby rano, powiedzmy o 9-10, włączyć powolną kuchenkę z zupą i nastawić ją na 15:00. Przybywając do domu 5-10 minut przed tym czasem, osoba zastała obiad gotowy, pozostało tylko rozlać go na talerze.
Jeśli dana osoba się spóźniała, to naczynie nie paliło się ani nie gotowało, powolna kuchenka była automatycznie wyłączana, gdy tylko minął okres gotowania. W wolnowarowej kuchence można było gotować nie tylko zupę, ale także drugie dania z dowolnego rodzaju surowców spożywczych. Czas gotowania można wydłużyć o 8-10 godzin. Innymi słowy, można było rano, z wyprzedzeniem, ustawić sobie obiad na 20:00 i dostać go świeżo, nie rozgotowany, nie rozgotowany, nie przesuszony do tego czasu.
To naprawdę była rewolucja w produkcji kulinarnej i życiu codziennym. Rzeczywiście, w przeciwieństwie do innych typów palenisk elektrycznych, cicha kuchenka była wielką ulgą z czysto kulinarnego punktu widzenia, ponieważ przyjęta w niej technologia gotowania była najbardziej profesjonalnie poprawna z kulinarnego punktu widzenia, a także była wartościowa kulinarnie, ponieważ potrawy w nowym palenisku okazały się smaczne, przy całkowitym zachowaniu naturalnego smaku i aromatu zagnieżdżonych produktów.Wreszcie ogromną zaletą powolnej kuchenki było to, że umożliwiała przyrządzanie potraw dowolnej kuchni narodowej, nie tylko nie ograniczając kreatywności kucharza, ale także niezwykle poszerzając możliwości wszelkich kulinarnych fantazji.
Mogę szczerze powiedzieć, że tylko przy pomocy powolnej kuchenki opanowałem i zrozumiałem głębię kulinarnych pomysłów kuchni chińskiej, których potraw nie mogłem w pełni odtworzyć na kuchence gazowej, nie mówiąc już o wszystkich innych.
Tymczasem zasady działania powolnej kuchenki, jak wszystkich genialnych kreacji, były niezwykle proste