Administrator
Technologia piekarnicza od ugniatania do wypieku

Z książki Geoffreya HAMELMANA „Chleb”
Jeffrey Hamelman od prawie trzydziestu lat pracuje jako zawodowy piekarz.
Przez połowę tego czasu był właścicielem piekarni w Vermont. Pracował jako instruktor piekarniczy w kilku szkołach kulinarnych i piekarniczych, uczył we Francji, Niemczech, Kanadzie, Irlandii, Brazylii i Japonii. W 1996 r. Został wybrany na kapitana trzyosobowej drużyny piekarskiej Stanów Zjednoczonych, która reprezentowała Stany Zjednoczone w Paryżu na mistrzostwach świata w pieczeniu Boulangerie. W 1998 roku został 76 certyfikowanym mistrzem piekarskim w Stanach Zjednoczonych. J. Hamelman jest dyrektorem Piekarni i Centrum Edukacji w King Arthur Flour Company w Norwich. Vermont. Na tym stanowisku przez tydzień prowadzi comiesięczne kursy pieczenia, a przez trzy tygodnie w piekarni KingArthur Bakery.

W tym rozdziale zajmiemy się wszystkimi etapami procesu wypieku - od doboru składników po schłodzenie wypiekanego chleba, a każdy etap jest ważny nie tylko sam w sobie, ale także wpływa na wszystkie kolejne.
Dla każdego z poszczególnych etapów wypieku można napisać wiele tomów, ale ważniejsze jest, aby czytelnik dokładnie zrozumiał i zrozumiał te aspekty wypieku chleba, które mają wpływ na codzienne czynności piekarza. I chociaż niektóre informacje mogą wydawać się „zawiłe” i zbyt naukowe, pamiętaj, że jestem piekarzem, a nie naukowcem, a moim celem jest wyjaśnienie, co jest przydatne i może być przydatne w codziennej rutynie pieczenia.
Proces pieczenia można podzielić na dwanaście odrębnych etapów. Czasami można pominąć niektóre operacje, na przykład ugniatanie. Niektóre etapy (takie jak dojrzewanie lub garowanie końcowe) są dość proste, podczas gdy inne (takie jak ugniatanie i pieczenie) są bardzo trudne. Należy pamiętać, że wszelkie działania piekarza podczas obróbki ciasta nieuchronnie wpłyną na kolejne etapy produkcji chleba.
Administrator

Etap 1. Dozowanie składników

Pierwszym etapem jest dobór i dozowanie składników. Prawidłowe i staranne dozowanie jest niezbędne do uzyskania produktów o stabilnej jakości, jednolitym kształcie i wielkości. Podczas dozowania obliczamy również wydajność gotowego produktu, a dokładność dozowania zapobiega niedoborom lub zbyt dużej liczbie produktów. Ważnym czynnikiem jest tutaj koszt składników. Jedynym sposobem zapewnienia dokładności pipetowania jest waga, a nie objętość, dlatego niezawodna i dokładna waga jest koniecznością dla każdego piekarza.
Administrator
Etap 2. Ugniatanie

Pierwszy etap mieszania nie ma nic wspólnego z samym mieszaniem - Jest to proste określenie temperatury wody zarobowej, która jest obliczana w zależności od zadanej temperatury ciasta (patrz rozdział „Obliczanie zadanej temperatury ciasta”). Uzyskanie jednorodnych, stabilnych produktów wymaga spełnienia wielu warunków, w tym stałej kontroli temperatury. Lepiej poświęcić kilka minut na obliczenie temperatury wody do wyrabiania ciasta i ustawić ciasto w odpowiednim zakresie, niż później gryźć łokcie. Po ustaleniu temperatury wody można przystąpić do właściwego ugniatania.

To, co dzieje się w maszynie do ugniatania lub w misce, w której ciasto jest ręcznie wyrabiane, jest w rzeczywistości dość trudne do opisania.Wszystko zaczyna się w momencie, gdy cząsteczki mąki i woda zetkną się ze sobą i rozpocznie się proces mieszania. Ugniatanie służy kilku ważnym celom. Najprostszym z nich jest równomierne rozprowadzenie wszystkich składników w cieście. Trudniej jest opisać powstawanie glutenu (glutenu). Początkowo cząsteczki białka w mące są rozmieszczone losowo i mogą być zorientowane w dowolnym kierunku. Podczas ugniatania cząsteczki te są wciągane w mniej lub bardziej proste włókna i to właśnie rozciąganie i porządkowanie nici glutenowych nadaje ciastu „siłę”. Ugniatanie ciasta z prawidłowym rozwojem glutenu pozwala na dobre rozciągnięcie ciasta, nie pękanie i zatrzymywanie uwięzionego powietrza i dwutlenku węgla powstającego podczas trzykrotnej fermentacji drożdżowej, co z kolei decyduje o objętości i kolorze bochenka po wyjściu z pieca. Wszystko jest oczywiście nieco bardziej skomplikowane. W rzeczywistości w mące występują dwa rodzaje białek glutenotwórczych - glutenina i gliadyna, których charakter jest nieco przeciwny.

Glutenina przyczynia się do tworzenia struktury ciasta i jego elastyczności, czyli innymi słowy, zwiększa jego wytrzymałość na rozciąganie. Z drugiej strony gliadyna nadaje ciastu elastyczność, czyli zdolność do rozciągania. Ciasto wymaga obu, a odpowiednie ugniatanie jest wymagane, aby jednocześnie uzyskać elastyczność i jędrność. Równowaga tych dwóch właściwości sprawia, że ​​ciasto jest odporne na rozrywanie (jest elastyczne) i rozciąga się bez rozdzierania (jest rozciągliwe). Zrównoważenie tych dwóch różnych właściwości lepkosprężystych pozostaje ważnym wyzwaniem w całym procesie. Ale na przykład mąka żytnia ma bardzo mało gluteniny, a więcej gliadyny, dlatego wymagania dotyczące jej ugniatania i właściwości ciasta żytniego do wypieku chleba żytniego są zupełnie inne niż w przypadku ciasta pszennego i chleba. Metoda wyrabiania chleba żytniego została szczegółowo omówiona w rozdziale 6.
Podajmy przykład. Wyobraź sobie, że musisz uzyskać bagietki, rozwałkowując małe, około 200-gramowe kawałki ciasta na kawałki o długości około 60 cm i tej samej średnicy na całej długości. Jeśli są zbyt jędrne (co może być spowodowane niewystarczającym wyrastaniem wstępnym po zaokrągleniu lub zastosowaniu zbyt mocnej mąki ze zbyt dużym wymieszaniem), ciasto będzie bardzo odporne podczas formowania i prawdopodobnie. wygra! Do czasu, gdy uda Ci się osiągnąć pożądaną długość bagietki, powierzchnia przedmiotu obrabianego stanie się rozdarta i nierówna, produkt będzie wyglądał tak, jakby pilnie potrzebował lekarza lub prawnika. Teraz wyobraź sobie, że musisz uformować setki takich wykrojów! Drugą skrajnością jest sytuacja, gdy ciasto po ułożeniu warstw jest zbyt rozciągliwe (z powodu niedostatecznego ugniatania słabej mąki lub z powodu zbyt długiego wstępnego garowania). Jednocześnie samo ciasto nie wygląda jak samo, jak ciało bez szkieletu, jest czymś „mięczakowym”! Po zagniataniu nie stawia żadnego oporu, przedmioty obrabiane są płaskie i bezkształtne i pozostaną takie po upieczeniu.

Mówienie o cząsteczkach białka glutenu jest z pewnością pomocne, ale nigdy nie widziałem piekarza trzymającego mikroskop podczas ugniatania. Nigdy nie należy lekceważyć wrażeń dłoni podczas wyrabiania ciasta oraz zmian w percepcji wzrokowej i dotykowej. Po załadowaniu wszystkich składników na ciasto do miksera i włączeniu go, mąka zaczyna się uwadniać. Niezależnie od typu łopatki ugniatającej bardzo ważne jest, aby początkowo prędkość obrotowa była niska. Na tym etapie zewnętrzna powierzchnia granulek skrobi jest nawilżana, składniki zbrylają się i zaczyna formować się ciasto. Po wymieszaniu składników, zwykle 2-3 minuty po rozpoczęciu ugniatania, wyłączyć maszynę i posmakować ciasta dotykiem (fajnie by było posmakować ciasta - zapomniałeś o posoleniu). Ciasto powinno być lepkie, „szorstkie”, raczej płynne, nie ma jeszcze wytrzymałości, gładkości ani sprężystości.Zanurz dłoń w cieście - rozchodziło się swobodnie, prawie bez oporu. Tak właśnie powinno być na tym etapie wyrabiania ciasta, gdyż tutaj ważna jest dla nas jednorodność ciasta (równomierność rozmieszczenia składników), a nie jego „wytrzymałość”.

Zwykle początkujący piekarze na tym etapie dochodzą do wniosku, że ciasto jest zbyt rzadkie i dodają mąkę. Jednak to, co wydawało się bardzo cienkim ciastem na pierwszym etapie wyrabiania, wkrótce (w drugim etapie, kiedy formuje się gluten) zamieni się w grube, gęste ciasto. Dodatek mąki na początku partii zrujnował wiele partii ciasta. Przemianę ciasta z płynnej bezkształtnej masy w gęste elastyczne i rozwinięte ciasto można „poczuć” tylko rękoma podczas całego procesu wyrabiania.

Po upewnieniu się, że konsystencja ciasta jest normalna, następuje faza wyrabiania ciasta, w której gluten dalej się rozwija. Zwykle mikser jest przełączany na drugą prędkość, przy której gluten jest dobrze uformowany. Dotykaj ciasta ręką - dobrze zagniecione ciasto oprze się; nabrał już siły, stał się elastyczny, ale miękki i trochę sprężysty. Niektórzy piekarze oddzielają mały kawałek ciasta i rozciągają go na możliwie cienką folię (czasami nazywany „testem na szybę”). To tylko jeden ze sposobów oceny tworzenia się glutenu, ale należy uważać: jeśli ta cienka warstwa jest całkowicie przezroczysta, a gluten jest w pełni uformowany, ciasto prawie na pewno będzie „pomieszane”, zbyt gęste. Prawidłowe uformowanie glutenu nie oznacza jego całkowitego uformowania, a jak zobaczymy później, o czasie ugniatania na drugiej prędkości, a tym samym o stopniu powstania glutenu decyduje wiele czynników. Jeśli naszym jedynym celem jest uzyskanie odpowiedniej ilości ciasta, to możemy zatrzymać się przy większej dawce drożdży i maksymalnym tworzeniu glutenu w mieszalniku. Jednocześnie maksymalna objętość to jedno, ale dobry smak i aromat to drugie, a metody wyrabiania, które zapewniają maksymalną objętość ciasta, jednocześnie negatywnie wpływają na smak i aromat.
Przy każdym obrocie korpusu ugniatającego ciasto jest mieszane i wnika do niego tlen. Znaczenie penetracji tlenu wynika z faktu, że uczestniczy on we wzmacnianiu szkieletu glutenu, ale nadmiar tlenu może mieć negatywny wpływ na ciasto. Zbyt dużo tlenu prowadzi do nadmiernego mieszania: wiązania glutenowe zaczynają pękać, ciasto staje się lśniące i lepkie, gdy uwalnia się z niego wilgoć, zmniejsza się elastyczność, a ogólna struktura słabnie. Nadmierne utlenianie zachodzi nawet przed osiągnięciem tego skrajnego punktu, powodując pogorszenie smaku i aromatu, czyli ogólnej jakości chleba.

Co więc powinien wziąć pod uwagę piekarz wyrabiając ciasto? Jedną z skrajności jest ugniatanie z dużą prędkością, które maksymalizuje tworzenie się glutenu i dojrzewa bezpośrednio w ugniatarce dzięki wychwytywaniu tlenu i maksymalnym siłom ścinającym. Ciasto jest tak „mocne”, jak to tylko możliwe, a fermentacja ciasta jest prawie niemożliwa. Składniki smakowe mąki - karotenoidy, nadające mące niebielonej również kremowy kolor - utleniają się na skutek nadmiernego mieszania. Prowadzi to do niemożności rozwinięcia smaku i aromatu, co jest bardzo długim procesem. Drugą skrajnością jest bardzo wolne mieszanie tylko przy pierwszej, najmniejszej prędkości. To samo obserwuje się na przykład podczas ugniatania rękami (lub nawet stopami, jak to robiono przez wiele stuleci). W tym samym czasie powstaje minimalna ilość glutenu, a stopień utlenienia pozostaje minimalny. Fermentacja trwa godzinami, ponieważ ciasto dojrzewa, jest wielokrotnie zagniatane, karotenoidy nie ulegają utlenieniu, a smak i aromat chleba jest doskonały.Jednocześnie objętość bochenka jest stosunkowo niewielka ze względu na słabe fizyczne przetwarzanie ciasta.

Jest też swego rodzaju „złoty środek”: ciasto ugniata się w misce, aż do środkowego etapu formowania się glutenu. Z biegiem czasu, dzięki ugniataniu, powstaje również struktura fizyczna (wystarczająca fermentacja). W mikserze karotenoidy nie są zbytnio utleniane, uczestniczą w tworzeniu smaku i aromatu chleba, a chleb okazuje się mieć dobrą objętość. Dzięki temu z jednej strony uzyskuje się równowagę dokładnego ugniatania bez niszczenia karotenoidów, az drugiej dobrą fermentację w celu uzyskania maksymalnego możliwego smaku i aromatu, elastyczności i wytrzymałości ciasta oraz zachowania jakości produkt.

Nie ma wątpliwości, że do uzyskania dobrego chleba potrzebne jest elastyczne („mocne”) ciasto. Istnieją jednak alternatywne możliwości osiągnięcia pełnego rozwoju ciasta w wyrabiarce, co wiąże się z nieuniknionymi konsekwencjami nadmiernego utleniania i zbyt szybkiego dojrzewania ciasta. Długotrwała fermentacja i stosowanie wstępnie przefermentowanych półproduktów zwiększa kwasowość ciasta w trakcie jego dojrzewania ze względu na tworzenie się kwasów organicznych. Jedną z zalet tej zwiększonej kwasowości jest utwardzenie struktury ciasta. Innym skutecznym sposobem na utwardzenie jest zagniatanie ciasta, co daje szybki i zauważalny efekt. Bardzo ważne jest zrozumienie zależności między stopniem ugniatania, elastycznością („wytrzymałością”) a stopniem fermentacji ciasta. Podobnie jak w przypadku innych aspektów pieczenia, bardzo trudno jest określić ilościowo potrzebne parametry, ponieważ granice są bezpostaciowe i płynne. Uważnie obserwując postęp wsadu i jego wyniki (czyli właściwości powstałego ciasta), piekarz może z łatwością zdobyć praktyczne umiejętności i empiryczne zrozumienie przyczyny i skutku.

Czas mieszania

Ponieważ czas trwania partii zależy od wielu czynników, rozważ niektóre z nich.
Typ maszyny do ugniatania... W Stanach Zjednoczonych zawodowi piekarze są najbardziej popularni w przypadku ugniatarek spiralnych, mikserów planetarnych i maszyn z ugniatarką pochyloną, aw piekarnictwie domowym przeważają miksery stołowe, podobne w zasadzie do mikserów planetarnych. Różne typy mieszadeł różnią się nie tylko liczbą obrotów na minutę przy poszczególnych prędkościach - rodzaj ugniatacza różnie oddziałuje również na ciasto. Miksery ze spiralnym korpusem ugniatającym są bardzo wydajne i stosunkowo szybko formują ciasto bez nadmiernego utleniania. Jednocześnie ze względu na swoją wysoką wydajność są w stanie w krótkim czasie wytworzyć nadmierne ugniatanie ciasta, dlatego należy bardzo uważnie z nimi pracować i uważnie monitorować czas wyrabiania ciasta. Miksery z pochylonym korpusem ugniatającym pracują trochę wolniej i bardziej miękko (kiedy śledzę ich pracę, zawsze wydaje mi się, że wciąż widzę dwóch starych piekarzy stojących naprzeciw siebie nad misą ciasta i ugniatających ręce, zanurzone w misce, aby łokcie) ... Podobnie jak w mieszalniku spiralnym, miska, w której zanurzony jest nachylony korpus ugniatający, obraca się razem. mu. Pod wpływem takiej obróbki, pomimo trybu łagodnego, do ciasta wchłania się więcej tlenu niż w mieszarkach spiralnych, stąd jednym z problemów jest możliwość nadmiernego utleniania ciasta. W mieszalnikach planetarnych korpus ugniatający jest opuszczany pionowo do stacjonarnej miski od góry. Takie miksery są słusznie uważane za uniwersalne (wielofunkcyjne), ponieważ w przeciwieństwie do mikserów spiralnych i mikserów do ciasta z nachylonym korpusem ugniatającym, w mikserze planetarnym jako korpusy do ugniatania można zainstalować nie tylko haczyk, ale także łopatkę lub trzepaczkę, dzięki czemu ciasto można wyrabiać na szeroką gamę produktów - od herbatników po ciasteczka. Chociaż są całkowicie nieskuteczne jako miksery piekarnicze, nadal mogą zrobić ciasto na wspaniały chleb.Podczas pracy z mieszalnikiem typu ostro ważne jest, aby znać jego obroty przy różnych prędkościach. Równie ważne jest obliczenie współczynnika tarcia w tego typu urządzeniach (więcej szczegółów w „Obliczanie docelowej temperatury ciasta”).
Ilość ciasta w misce. Kiedyś myślałem, że ciasto formuje się szybciej, jeśli wypełnia nie połowę, ale trzy czwarte miski (miski), ale się myliłem. Rzeczywiście, im większe ciasto, tym większa jest jego masa, co oznacza, że ​​ciasto szybciej fermentuje podczas wyrabiania. Jednak w rzeczywistości im mniej ciasta w misce, tym szybciej powstaje gluten. Weź ugniatarkę o wadze 70 kg. Zrobimy dwa ciasta wyrabiające: najpierw około 20 kg, a następnie około 50 kg. Podczas pierwszego wyrabiania ciasta większa część całej masy ciasta jest przetwarzana w jednym obrocie korpusu ugniatającego niż podczas drugiego wyrabiania. Dzięki temu gluten tworzy się szybciej przy mniejszej ilości ciasta.
Uwodnienie. Uwodnienie to proporcja wody w cieście w stosunku do ilości mąki. Które ciasto formuje się szybciej - bardziej wilgotne czy suchsze? Bardzo suche ciasto (uwodnienie nie większe niż 60%) nie ma wystarczającej wilgoci do wymaganego stopnia uwodnienia mąki, a gluten formuje się dłużej. W bardzo mokrych ciastach (uwodnienie powyżej 72%) gluten również tworzy się powoli, gdyż utrudnia to wysoka wilgotność. Dlatego, jeśli ciasto z 66% uwodnieniem wymaga 3 minut ugniatania przy drugiej prędkości, to dla takiego samego rozwoju glutenu w cieście z mniejszym lub większym uwodnieniem wymagane jest dłuższe ugniatanie.
Rodzaje mąki. W mące żytniej właściwości strukturotwórcze są znacznie słabsze niż w przypadku pszenicy - można ją ugniatać przez cały dzień, nie uzyskując takiego samego rozwoju glutenu, jak w mące pszennej. W rzeczywistości wymagania dotyczące wyrabiania ciasta z mąki żytniej są zupełnie inne (patrz rozdział 6). Podczas wyrabiania ciasta z pełnoziarnistej mąki pszennej grubsze cząsteczki mąki rogami „przebijają” ramkę glutenową, co nieco wydłuża czas wyrabiania ciasta. Mąki bielone mają swoje własne cechy. Mąka bielona o wysokiej zawartości glutenu wymaga dłuższego czasu ugniatania niż mąka bielona o niższej zawartości glutenu, ponieważ w pierwszym przypadku gluten formuje się dłużej. Mąka z odmian pszenicy miękkiej, na przykład cukiernicza, generalnie rzadko tworzy gluten, a jeśli tak, to przy nadmiernym ugniataniu szybko się rozpada. Pomimo tego, że istnieją dość skuteczne sposoby na poprawę właściwości wypiekowych słabej mąki (na przykład dodanie większej ilości zakwasu, więcej ugniatania, wydłużenie czasu fermentacji), zawsze zaleca się staranne i staranne dobranie żądanej mąki.
Obecność innych składników. Wprowadzone tłuszcze (w postaci masła lub oleju roślinnego, jaj itp.) Otaczają włókna glutenu i opóźniają jego tworzenie. Wraz ze wzrostem dawki tłuszczu zwiększa się również wymagany czas ugniatania. Dlatego ciasto na produkty takie jak bułki, w których udział masła stanowi 40-70% masy mąki, należy przed dodaniem masła całkowicie zagnieść. Cukier zmiękcza strukturę glutenu, a wraz ze wzrostem jego dawki wydłuża się także czas ugniatania. Wreszcie, dodając ziarna lub płatki (smażone, surowe lub namoczone) do ciasta, „przebiją” one szkielet glutenowy, a zatem należy wydłużyć czas wyrabiania ciasta.
Administrator

Etap 3. Fermentacja ciasta

Natychmiast po wyłączeniu miksera rozpoczyna się fermentacja ciasta. Cały tlen w cieście jest wykorzystywany przez drożdże w ciągu kilku minut, a fermentacja przebiega beztlenowo, czyli bez tlenu. Z reguły proces fermentacji jest inicjowany albo naturalnym zakwasem z czystej kultury dostępnej dla piekarza, który jest dodawany do ciasta podczas wyrabiania w celu rozpoczęcia fermentacji, albo jako ciasto drożdżowe (ciasto płynne, dojrzałe ciasto paszowe), lub przez dodanie do ciasta drożdży piekarskich lub połączenie powyższych metod. Podczas tej fermentacji ciasta powstaje większość smaku i aromatu chleba.Nie trzeba dodawać, że wprowadzenie na tym etapie substancji sztucznie przyspieszających jego przebieg, np. Polepszaczy do pieczywa, wytrawnych kultur starterowych czy gotowych mieszanek piekarniczych, ma dramatyczny negatywny wpływ na jakość pieczywa.

Ogromne znaczenie dla rozwoju smaku i aromatu pieczywa ma powstawanie w trakcie fermentacji ciasta kwasów organicznych, które nie tylko uczestniczą w kształtowaniu tych cech, ale także wpływają wzmacniająco na strukturę ciasta, a tym samym aktywnie uczestnicząc w jej tworzeniu. Ponieważ kwasy organiczne powstają dość wolno (może minąć kilka godzin, zanim powstanie pożądany aromat chleba), użycie ciasta, które dojrzewało przez wiele godzin i zawiera już dużą ilość wymaganych kwasów organicznych, wydaje się raczej skuteczny sposób na wzmocnienie smaku i aromatu chleba. Innym wynikiem fermentacji jest tworzenie się dwutlenku węgla, produktu ubocznego drożdży. Gaz ten występuje w fazie ciekłej ciasta w stanie rozpuszczonym i pozostaje w niej do czasu wzrostu temperatury ciasta podczas pieczenia. Następnie rozpuszczony dwutlenek węgla przechodzi w stan gazowy, rozszerza się, zwiększa objętość przedmiotu obrabianego w piecu i odparowuje.

Fermentacja może przebiegać w zakresie temperatur od 0 do 50 ° C, ale w pewnych zakresach temperatur, zwanych optymalnymi, jest najbardziej aktywna. Dla ciasta pszennego optymalna temperatura fermentacji to 24-26 ° C, dla żyta co najmniej o 3 ° C wyższa. Aktywność drożdży i tworzenie się gazów osiągają maksimum w temperaturach nieco powyżej podanych - powyżej 27 ° C. Jednak tworzenie się gazów nie jest bynajmniej jedynym celem fermentacji i nie należy zapominać o tworzeniu smaku i aromatu. Z reguły temperatury optymalne do tworzenia związków smakowych w cieście są nieco niższe niż optymalne temperatury do tworzenia się gazu. W przypadku pieczywa pszennego temperatura w zakresie 24-26 ° C jest zbilansowana: zapewnia zarówno tworzenie się substancji smakowych, jak i kształtowanie objętości produktu, a nie ze szkodą dla siebie nawzajem.
Administrator

Etap 4. Trening

Do niedawna amerykańskich piekarzy uczono, gdy ciasto rosło, raz lub dwa razy je opuszczać, kopiąc pięściami. Pomimo wagi tej operacji jest tylko częściowo skuteczna. W przeciwieństwie do tego „ugniatania”, wyrabianie ciasta jest znacznie bardziej efektywne i w rzeczywistości jest bardzo ważną techniką pieczenia, która jest często niedoceniana. To właśnie właściwe ugniatanie we właściwym czasie odróżnia pieczywo wysokiej jakości od chleba średniej jakości. Dlaczego to się dzieje?

Przede wszystkim ważne jest, jak zgnieść ciasto. Posyp mąką na stole warsztatowym trochę więcej niż myślisz, że jest to konieczne. Ten „nadmiar” mąki nie dostanie się do ciasta, ponieważ będzie się kruszyć. Jeśli na stole roboczym jest mniej mąki niż potrzeba, ciasto podczas wyrabiania przylega do stołu, a powierzchnia ciasta „pęka”. Nie trzeba dodawać, że nie czyni go to atrakcyjnym. Następnie wyładuj ciasto na stół warsztatowy tak, aby wierzch ciasta lekko „rozpryskiwał się” po posypanej mąką powierzchni. Teraz weź go za krawędź (na przykład lewą), podnieś około jednej trzeciej kawałka i wciśnij mocno do reszty ciasta. Rozpostartymi palcami obu rąk rozgnieść ciasto tak, aby wydobywał się z niego gaz. Nie próbuj usuwać całego gazu powstającego podczas fermentacji, wystarczy się z niego wydostać. Następnie podnieś około jednej trzeciej kawałka po prawej stronie i wciśnij go w środek reszty ciasta, lekko zachodząc na linię pierwszego stosu i ponownie ściśnij, aby usunąć gaz. Przed tym czasem i wszystkimi kolejnymi operacjami wyrabiania ciasta upewnij się, że cała mąka została zmieciona z wierzchu ciasta. Należy dołożyć wszelkich starań, aby mąka ta nie wniknęła do ciasta, w przeciwnym razie na upieczonym bochenku pojawią się szare, niewypieczone paski.a ślady mąki nadadzą chlebie nieatrakcyjny wygląd i nie będzie smakował lepiej. Po ugniataniu prawej krawędzi, chwyć ciasto za krawędź najbardziej oddaloną od siebie, podnieś około jednej trzeciej kawałka i rozgnieć je do siebie na pozostałe ciasto. Ostatnią operacją takiego wykrawania jest ugniatanie w ten sam sposób trzeciej części ciasta najbliżej Ciebie do środka reszty. Po ugniataniu tej czwartej strony, odwróć ciasto na stole roboczym tak, aby fałdy znalazły się na dole, przełóż ręce do łokci pod ciastem po lewej i prawej stronie, podnieś je i załaduj do miski ciasta. Przemieszczanie w ten sposób kawałków ciasta o masie 20-30 kg jest stosunkowo łatwe, co często się robi, ale cięższe porcje ciasta są oczywiście trudniejsze do wymieszania - w takim przypadku poproś o pomoc partnera lub użyj mniej pojemnych pojemników na ciasto.

Po zagniataniu ciasta jego górna powierzchnia będzie płaska i gładka, a na dolnej pozostaną ślady („szwy”) po ugniataniu. Od pierwszej operacji wyrabiania ciasta do momentu wprowadzenia ciasta do pieca, te górne (gładkie) i dolne (z zagniatanymi szwami) powierzchnie ciasta pozostaną w tej samej orientacji. Bez względu na to, ile operacji ugniatania wykonasz, górna część ciasta zawsze będzie górna, a spód będzie dolny; ta orientacja jest utrzymywana podczas dzielenia i wstępnego zaokrąglania ciasta, a także podczas końcowego kształtowania. Można sobie wyobrazić, że ciasto (pod względem masy całkowitej lub już podzielone na osobne części) ma własną oś, jak ten wielki bochenek z biegunami północnym i południowym, na którym mieszkamy.

Wykonując odpowiedni trening, zapewniamy trzy ważne rzeczy. Najpierw usuwamy dwutlenek węgla z ich ciasta. Jeśli nadmiar dwutlenku węgla wytwarzany przez drożdże nie jest okresowo usuwany, fermentacja nie będzie przebiegać prawidłowo. Operację usuwania dwutlenku węgla można przeprowadzić tradycyjną amerykańską metodą „ugniatania”, ale jest ona mniej skuteczna niż ugniatanie. Po drugie, wyrabiając wyrównywamy temperaturę ciasta, co może być bardzo przydatne. Jeśli pracujesz z zimnym ciastem w ciepłym pomieszczeniu, to zewnętrzna powierzchnia ciasta nagrzewa się szybciej niż wewnętrzne, a podczas wyrabiania wyrównujemy te temperatury wciskając zewnętrzną, cieplejszą warstwę do wewnątrz, w chłodniejszą część. I odwrotnie, jeśli pracujesz z ciepłym ciastem w zimnym pomieszczeniu, temperatura ciasta wyrówna się w ten sam sposób. Po trzecie, prawidłowe wykonanie ugniatania przyczynia się do wzmocnienia ciasta, co ma dla niego ogromne znaczenie. Podczas wyrabiania nici glutenowe są rozciągane i porządkowane, a my od razu czujemy, jak ciasto staje się gęstsze i mocniejsze.

Kiedy się rozgrzać
Kolejnym i najważniejszym pytaniem przy rozważaniu treningu jest kiedy to zrobić? Jak już zauważyliśmy, aby zachować składniki aromatyzujące w cieście i uniknąć nadmiernego utleniania, celowo zagniatamy mniej czasu niż jest to wymagane do pełnego uformowania glutenu. To małe „niedociskanie” rekompensujemy odpowiednim ugniataniem, zwiększając w ten sposób wytrzymałość ciasta. Ale jak często musisz kruszyć ciasto? Zależy to od rodzaju ciasta, jego wymaganej wytrzymałości i czasu trwania fermentacji przed podzieleniem na kawałki ciasta. Poniżej znajduje się kilka ważnych uwag.

Ciasto (zwłaszcza na drożdżach piekarskich), która błąka się dłużej niż półtorej godziny, należy przynajmniej raz zgnieść, przynajmniej w celu usunięcia dwutlenku węgla.
Ciasto zrobione z dużej ilości wstępnie przefermentowanej mąki (ponad 35%) zwykle okazuje się wystarczająco mocny (ze względu na wzmacniające właściwości kwasów powstających w półfabrykacie wstępnie przefermentowanym), przez co zbyt mocne ubijanie wpływa negatywnie na jakość gotowego pieczywa. Jeśli ciasto okaże się zbyt mocne, to jego rozciągliwość maleje; przy takim cieście trudno jest uzyskać całkowity wzrost produktu w piekarniku.To bezpośrednio przeczy twierdzeniu, że tylko białka i „siła” są ważne dla mąki i ciasta - nie ma wątpliwości, że gdy ciasto jest zbyt mocne, pogarsza się jego rozciągliwość.
Lekkie ciasto mączne lepiej poddawać go większej liczbie treningów.
Ciasto silnie nawilżające lepiej też kilka razy ugniatać. Dobrą ilustracją korzyści płynących z dodatkowego ugniatania jest chleb ciabatta, który jest uwodniony od 75% do 85% (prawdziwy peccarimacho nawadnia się nawet do 90% - ale nigdy więcej). Im więcej operacji ugniatania, tym bardziej obszerny jest gotowy chleb.
Ciasto o krótkim okresie fermentacji, na przykład chleb żytni na zakwasie w ogóle nie wymaga zagniatania, ponieważ jest w nim mało glutenu, a struktury ciasta nie można poprawić przez wyrabianie.
Ciasto o mocnym charakterzena przykład w przypadku wypieków, takich jak chałka, nie wymaga ugniatania, ponieważ jest już wystarczająco mocny natychmiast po ugniataniu. Jeśli jednak fermentacja ciasta trwa dłużej niż godzinę, warto ją przeprowadzić.
Administrator

Etap 5. Dzielenie ciasta

Po zakończeniu okresu fermentacji ciasto dzieli się na oddzielne części. Sposobów mechanicznego dzielenia ciasta jest wiele - od zastosowania dzielników hydraulicznych, w wyniku których z ciasta uwalnia się dużo gazu, po bardziej nowoczesne dzielarki, które działają łagodniej, ale są bardzo drogi. Naturalnie podział mechaniczny ciasta jest znacznie szybszy niż podział ręczny. Jednocześnie można argumentować, że „miękkość” ciasta ręcznego dzielenia pozwala uzyskać pieczywo lepszej jakości. Aby wykonać zadanie dzielenia ciasta, potrzebujesz metalowych noży, łusek i zręcznych rąk. Nie bez znaczenia jest również szybkość, zwłaszcza gdy wymagane jest szybkie przygotowanie kilkudziesięciu kawałków ciasta, unikając nadmiernego utleniania ciasta. Często odkurzanie powierzchni roboczej i rąk mąką, która je wysusza, przyspiesza proces dzielenia, a dzielenie ciasta staje się łatwiejsze i szybsze. Jeśli ciasto przyklei się do dłoni lub łusek, prędkość dzielenia zmniejsza się, a powierzchnia ciasta staje się nierówna. Dzieląc ciasto na kawałki o wymaganej wadze, warto pokroić je jak najbliżej pożądanego rozmiaru. Prawie zawsze będzie to wymagało niewielkich korekt - dodając lub usuwając małe kawałki ciasta. Staraj się jednak unikać pojawienia się kawałków składających się z wielu małych kawałków ciasta - jeden solidny kawałek jest lepszy niż kawałek wielu małych kawałków.
Administrator

Etap 6. Wstępne zaokrąglanie półfabrykatów

Po podzieleniu ciasta na kawałki o wymaganej masie, nadaje się im pożądany, jak najbardziej identyczny kształt. To wstępne kształtowanie „porządkuje” kawałki ciasta, ułatwiając i upraszczając ostateczne kształtowanie. W przypadku większości rodzajów chleba kawałki ciasta są lekko zaokrąglone. Ostateczne kształtowanie przeprowadza się po dostatecznym osiadaniu preform, przy czym bliskość preform do pożądanego końcowego kształtu bochenków decyduje o końcowym czasie kształtowania, z którego korzystają piekarze. Na przykład, jeśli z jakiegoś powodu produkcyjnego konieczne jest szybsze wykonanie końcowego formowania, to na etapie wstępnego zaokrąglania ograniczają się one do dość łatwej obróbki ciasta. Jeśli między wstępnym i ostatecznym kształtowaniem półfabrykatów nadal musisz podzielić, zagnieść lub załadować kolejne ciasto do piekarnika, lepiej jest użyć grubszej, bardziej intensywnej obróbki, ponieważ ciasto będzie miało więcej czasu na ułożenie przed ostateczne ukształtowanie.

Uformowane kawałki ciasta ułóż na posypanej mąką powierzchni lub na drewnianych deskach. Kawałki ciasta należy układać kolejno, z określoną liczbą kawałków w każdym rzędzie.Upraszcza to obliczenie wydajności ciasta (zawsze łatwiej jest pomnożyć 6 kawałków w rzędzie przez 10 rzędów niż osobno policzyć 60 sztuk). Ponadto takie uporządkowane ułożenie kawałków ciasta w stos pozwala na przeprowadzenie końcowego kształtowania w tej samej kolejności, w jakiej zostało przeprowadzone wstępne kształtowanie, to znaczy czas trwania ciasta dla poszczególnych kawałków będzie w przybliżeniu taki sam.

Niektórzy piekarze umieszczają preformy na powierzchni roboczej szwem, podczas gdy inni, wręcz przeciwnie, zszywają. Chociaż to nie ma znaczenia, warto omówić obie opcje. Użytkownicy zszywani robią to, aby poprawić płaskość ciasta, a preforma lepiej zachowuje swój kształt po zszywaniu; ponieważ szew na górze przedmiotu obrabianego ma tendencję do pewnego „rozmywania się”. Nigdy nie spotkałem się z żadnymi problemami z niewielkim „krwawieniem” szwu i wolę układać półfabrykaty płaską stroną do dołu, ponieważ zwykle muszę codziennie pracować z setkami wykrojów, to znaczy są one stale dzielone i formowane. Przed umieszczeniem obrabianych przedmiotów powierzchnię roboczą stołu posypuje się mąką i często jest jej mniej po jednej stronie przedmiotu obrabianego, a więcej po drugiej. Podczas układania z uniesionym szwem unikam mąki od dołu do bochenka podczas formowania. Często po ułożeniu szwem w dół część mąki z zasypki wnika do preformy podczas końcowego kształtowania, a ślady mąki pozostają w gotowym produkcie.

Administrator

Etap 7. Spanie
Dla ciasta (ale nie dla piekarza!) To jest etap pasywny. Piekarz ma jeszcze wiele godzin wytężonej pracy przed odpoczynkiem. Uformowane kawałki ciasta przykrywa się gęstym arkuszem polietylenu (jeśli utwardzanie odbywa się w stacjonarnych szafkach) lub folią winylową (jeśli utwardzanie odbywa się bezpośrednio na piętrach wózka), wyginając jego końce i mocując je pod odpowiednią warstwą. Jak już zauważyliśmy, długość czasu zależy od tego, jak słaba lub mocna była obróbka przed formowaniem.
Administrator

Etap 8. Formowanie

Okrągłe lub podłużne kawałki ciasta, kawałki w kształcie bagietki i niektóre mniej powszechne formy produktów typu fendu, których powierzchnia jest przekłuta specjalnym urządzeniem, trójkątne kawałki i wszystkie inne ich odmiany pojawiają się w wyniku końcowego formowania wstępnie uformowane kęsy ciasta (specyfikę formowania kawałków o określonym kształcie omówiono w rozdziale 3). Po uformowaniu wykroje umieszcza się w specjalnych koszyczkach, między fałdami szmatki do pieczenia, w metalowych foremkach lub na blasze. Powtarzamy raz jeszcze, że aby uniknąć wysychania, powierzchnie detali muszą być zakryte. Do tego celu nadają się tzw. Retarder proofery, które są końcowymi impregnatami o regulowanej temperaturze i wilgotności. Jeśli ich nie ma, należy starannie wybrać pomieszczenie w piekarni z odpowiednim reżimem temperatury i wilgotności oraz przykryć wykroje szmatką do pieczenia, folią lub arkuszem.
Administrator

Etap 9. Korekta końcowa

Rozrost końcowy to etap pomiędzy uformowaniem kawałków ciasta a ich załadowaniem do pieca. Ponieważ o smaku i aromacie chleba decyduje przede wszystkim prawidłowe ugniatanie, użycie zakwasu lub ciasta (jeśli to konieczne), czas trwania fermentacji ciasta i jakość wypieku, główną rolą końcowego garowania jest zapewnienie wymagany stopień wyrośnięcia ciasta. Zbyt duże lub zbyt małe wyrośnięcie ciasta ma negatywny wpływ na wygląd i inne właściwości organoleptyczne chleba. Z reguły na początku pieczenia ciasto chlebowe nie powinno wyrastać w 100%. Jeśli dana osoba straci wagę o 100%, pozostanie tylko nos; w ten sam sposób po zwiększeniu objętości ciasta podczas wyrastania przed wypiekiem ciasto chlebowe zapada się o 100%.Dokładny wzrost ciasta podczas rozrostu jest bardzo trudny do oszacowania, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę w procesie, ale przybliżony wzrost objętości ciasta powinien wynosić 85-90% objętości produktu końcowego. Jeśli będziesz stale i uważnie monitorować każdy kawałek ciasta, to już wkrótce oczy i ręce piekarza prawidłowo przyswoją wymagany stopień wyrośnięcia ciasta i odpowiadające mu parametry.
Administrator

Etap 10. Wcięcie

Niektóre rodzaje wypieków, takie jak ciabatta, chleb pleciony, fendu (francuski chleb wiejski) i niektóre pieczywo paleniskowe, są ładowane do piekarnika bez nacinania kawałków ciasta. Ale większość kawałków ciasta przed pieczeniem tnie się ostrym ostrzem. Dzięki tym nacięciom celowo osłabiamy górną część obrabianego przedmiotu, co pozwala nam regulować przyrost objętości chleba w piekarniku. W przypadku braku nacięcia (nacięć) chlebowi trudniej jest zwiększyć swoją objętość, a kawałek ciasta w najsłabszych strefach jego powierzchni może pęknąć (jak koło roweru pęka w miejscu przekłucia lub ubytku gumy) co powoduje wady kształtu produktu. Wypieki typu bagietka są krojone w tradycyjny sposób, który jest praktycznie niezmieniony, podczas gdy inne wypieki można kroić na niemal nieskończoną liczbę sposobów, nadając produktowi nie tylko niepowtarzalny wygląd, ale mogą też służyć jako znak firmowy piekarza lub piekarni.

Oczywiście nie ma zasad dotyczących krojenia kawałków ciasta. W praktyce bardzo szybko przekonasz się, jaki efekt daje cięcie na różne sposoby na różne rodzaje produktów. Jeśli kawałek jest słaby (albo z powodu zbyt dużej siły nośnej, albo po prostu z natury, na przykład, jeśli przepis zawiera dużą ilość mąki żytniej), lepiej wykonać małe kawałki, ponieważ ze względu na względną słabość po bokach bochenka, głębokie nacięcia mają większe szanse na to, że chleb „rozłoży się na szerokość” i stanie się bardziej płaski, a nie podniesie się. Z drugiej strony lepiej jest kroić wystarczająco głębokie „mocne” półfabrykaty z optymalnym stopniem wyrośnięcia ciasta w momencie załadunku do pieca, takie kawałki będą pięknie rozchodzić się w piekarniku.
Administrator

Etap 11. Pieczenie

Jest mało prawdopodobne, aby kłos pszenicy zwrócony w stronę słońca i skąpany w lekkiej bryzie • lekki (a także odwiedzany przez owady, zarażony grzybem i bity przez grad i mróz) niecierpliwie czeka, aż zamieni się w bochenek chleba pszennego . Mimo to nie mogę oprzeć się wrażeniu, że gotowy bochenek chleba to idealne zakończenie podróży zboża z pola do pieca. Ogromna część ludzkiej kultury, cywilizacji i historii jest wpleciona w historię zboża, od wieków samo istnienie człowieka było niemal całkowicie uzależnione. Uprawa, ochrona i przetwarzanie zboża na żywność pochłonęło tak wiele pracy, że bez niego bardzo trudno wyobrazić sobie nasze życie. Tak, oczywiście, jest ryż i inne zboża, jest kukurydza, ale pszenica weszła w fizyczną i psychiczną sferę ludzkiego życia znacznie głębiej. Tak czy inaczej, pomijając aspekty kulturowe i mitologiczne, a nawet samą potrzebę jedzenia, upieczony chleb uzyskuje się dopiero po załadowaniu ciasta przez piekarza do pieca i poddaniu go wszystkim ostatnim przemianom. Z reguły w momencie ładowania do piekarnika temperatura ciasta wynosi 21-27 ° C. Ciasto umieszczone w gorącym piekarniku ulega znacznym zmianom fizycznym, biologicznym i enzymatycznym. Pierwsze widoczne oznaki można przypisać zjawisku zwanego „wzrostem w piecu” („skok w piecu”), czyli ostatnim etapowi fermentacji (patrz wkładka kolorowa, fot. 7). W początkowej fazie wypieku następuje intensywna fermentacja drożdżowa, której towarzyszy powstawanie gazowego dwutlenku węgla i alkoholu etylowego. Gazy te rozszerzają się wraz ze wzrostem temperatury ciasta i ciasto zaczyna rosnąć w piecu.Ten etap nie trwa długo, ponieważ w temperaturze około 60 ° C drożdże giną. Drożdże wytwarzały te same gazy podczas głównej fermentacji ciasta, ale pozostawały one rozpuszczone w ciekłej fazie ciasta. Druga, bardziej zauważalna faza wzrostu ciasta w piecu jest związana z nagrzewaniem i rozszerzaniem się tych porwanych gazów, a tym samym znacznie zwiększając objętość chleba. Na tym wczesnym etapie enzymy są nadal bardzo aktywne, szczególnie na powierzchni ciasta, gdzie przekształcają skrobię w substancje podobne do cukru (dekstryny), które biorą udział w tworzeniu koloru później podczas pieczenia. W temperaturze około 50 ° C wewnątrz ciasta bakterie giną, a ponadto w tej temperaturze skrobia z mąki żytniej zaczyna żelatynizować (o możliwych niepożądanych konsekwencjach patrz tekst na s. 60 o mące żytniej) .

Podczas pieczenia skrobia mączna wchłania wilgoć, pęcznieje i nabiera blasku (podczas ugniatania zwilża się tylko zewnętrzną powierzchnię granulek skrobi, ale później, pod wpływem ciepła piekarnika, wilgoć wnika w granulki). W temperaturze 60-70 ° C spęczniałe granulki skrobi zaczynają żelatynizować i przyczyniają się do tworzenia miękiszu. W temperaturze około 60 ° C, gdy cały gazowy dwutlenek węgla został już uwolniony, wzrost objętości chleba zwalnia. W tym czasie aktywność amylazy osiąga maksimum, a w temperaturze około 63 ° C gluten (gluten, który był miękki i nie miał sztywnej struktury podczas ładowania ciasta do pieca) zaczyna się rozciągać i powiększać do w temperaturze około 75 ° C nie kończy jego koagulacji i nie tworzy struktury miękiszu. Wraz ze wzrostem temperatury wewnętrznej ciasta aktywność enzymów i odpowiednio żelatynizacja skrobi zwalniają i przy temperaturze około 90 ° C całkowicie ustają.

Skorupa - To jedyna część chleba, której temperatura przekracza 100 ° C, ponieważ temperatura wewnątrz miękiszu rzadko osiąga ten poziom. Przy temperaturze powierzchni 100 ° C zaczyna tworzyć się skórka i zaczyna tworzyć się kolor, co jest spowodowane reakcją tworzenia się melanoidyny (Maillard) - kompleks zmian chemicznych, które prowadzą do ciemnienia skórki chleba lub na przykład kawałek grillowanego mięsa. Produkty tej reakcji biorą również udział w tworzeniu aromatu pieczonego chleba. Reakcja tworzenia się melanoidyny zachodzi podczas podgrzewania iw obecności wilgoci, białek i cukrów redukujących, czyli wszystkich tych substancji, które są obecne w kawałku ciasta w momencie załadunku ciasta do pieca. W tych temperaturach powstają aldehydy i ketony, które również wpływają na smak i aromat pieczonego chleba. Reakcja tworzenia melanoidów kończy się w temperaturze około 177 ° C. Procesy karmelizacji są również zaangażowane w kształtowanie koloru i smaku skórki chleba, które zachodzą w zakresie temperatur 150-200 ° C.

Utrata wilgoci w pieczonym chlebie
Wypiekany chleb zawsze waży mniej niż kawałek ciasta, ponieważ odparowanie wilgoci z ciasta wynosi od 10 do 20%. Na wilgotność pieczonego chleba wpływają różne czynniki, a mianowicie:
masa kawałka ciasta: im większy przedmiot obrabiany, tym mniejszy procent strat w stosunku do masy początkowej;
kształt ciasta i stosunek skórka do miękiszu: produkty podłużne o większej skórce, takie jak bagietki, mają wysoki stosunek skórki do miękiszu i tracą znacznie więcej wilgoci niż kęsy o tej samej masie, o okrągłym lub podłużnym kształcie; chleb formowany traci mniej wilgoci niż produkty o tej samej wadze pieczone bezpośrednio na kamiennym palenisku pieca;
czas pieczenia: widać, że im dłużej trwa pieczenie, tym większa jest utrata wagi, jednak wypieki pełne pozwalają na uzyskanie bogatszego smaku chleba, który jest często niedoceniany;
temperatura: przy wyższych temperaturach w piekarniku chleb piecze się szybciej, a całkowita utrata masy w wyniku parowania jest mniejsza niż podczas pieczenia kawałków ciasta o tej samej wadze i kształcie w niższych temperaturach piekarnika;
typ pieca: piece ceglane opalane drewnem, piece parowe, piece obrotowe i piekarniki bez pary do pieczenia pizzy mają różny wpływ na parowanie wilgoci, chociaż temperatura pieca, rozmiar i kształt kęsów ciasta oraz stopień wypieku mają większy ogólny wpływ na straty wilgoci niż typ używanego piekarnika.
Administrator

Etap 12. Chłodzenie

Z technicznego punktu widzenia chleb zaczyna czernieć w momencie opuszczenia piekarnika. W tym samym sensie możemy powiedzieć, że ludzie i wszystkie żywe istoty zaczynają umierać w momencie swoich narodzin. W rzeczywistości jakość chleba jest najwyższa, gdy jest wyjęty z piekarnika. Jeśli zły chleb jest jadalny tylko na ciepło (jeśli w ogóle jest jadalny), to najlepszy smak i aromat dobrego pieczywa uzyskuje się dopiero po całkowitym ostygnięciu. Ciepły miękisz pozostaje ciastowaty, a smak i aromat pozostają niewyrażone. Niektóre wypieki, jak np. Chleb żytni na zakwasie, osiągają swoją najlepszą jakość dopiero po kilku godzinach, gdyż ich aromat po ostygnięciu musi w pełni rozwinąć się i „uspokoić”. Chleb żytni i pszenno-żytni z dużą zawartością mąki żytniej wymaga od 24 do 48 godzin leżakowania po upieczeniu, aby ustabilizować miękisz i w pełni rozwinąć smak i aromat. W tym samym czasie miękisz traci swoje gumowate właściwości, a smak i aromat dojrzewają i są w pełni uformowane. Taki chleb zachowuje świeżość przez kilka dni.
yulichka2014
A jeśli „ubijasz” ciasto drewnianą łopatką (nie chcę kupować automatu do chleba), jak ciasto na ciasto, jaki jest wynik? Albo po prostu trzeba użyć rąk (jestem początkującym piekarzem. Robię to i owo. Chleb uzyskuje się według różnych receptur, ale „na różne sposoby” (doświadczenie to zysk)).
yulichka2014
Tak, ja też używam tylko zakwasu żytniego, odmładzam go pełnoziarnistym, potem robię ciasto. Wszystko rośnie, piecze, ale wrażenie jest jakby wilgotne, z kwaskowatością, chociaż do ciasta trafia tylko mąka pszenna (pełnoziarnista z mąką piekarniczą). Może jestem apodyktyczny? czy nie mieszając? (ciasto i ciasto częściej są w lodówce, wracam do domu z pracy i na „bójkę”))
Administrator

Ciasto najlepiej zagnieść w robocie kuchennym z ugniatarką - okazuje się świetne ciasto! Obejrzyj tutaj https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=138203.0, a jeśli postawisz sobie za cel pieczenie chleba w domu i piekarniku, powinieneś być zaintrygowany mikserem do ciasta.

Mokry chleb - dużo płynu w cieście lub nie upieczony! Lepiej jest sprawdzić gotowość do pieczenia chleba w piekarniku za pomocą sondy temperatury https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4648.0

Chleb na zakwasie może pochodzić z niewłaściwego zakwasu - niedojrzały lub z dużą ilością ciasta.
sunny-elena
Administratorpowiedz mi, czy to prawda, że ​​każdy chleb pieczony w KhP jest jak biszkopt? czyli solidnie jak w sklepie to nie zadziała w HP? Przepraszam, jeśli pytanie jest głupie
Administrator

Odpowiedź jest prosta: otrzymujemy to, co wprowadzamy! Każdy chleb, którego musisz się nauczyć piec
sunny-elena
Dzięki, wtedy jest nadzieja na nauczenie się pieczenia twardego chleba, nie lubię "gąbek" ...
Administrator
Cytat: Sunny-Elena

Dzięki, wtedy jest nadzieja na nauczenie się pieczenia twardego chleba, nie lubię "gąbek" ...

Tak, nie ma problemu: zmniejsz ilość płynu zgodnie z przepisem i zdobądź cegłę
Nolas
Witaj Administratorze Proszę mi powiedzieć, na forum są gdzieś tryby pieczenia (sekwencje operacji: ugniatanie, wyrastanie itp.) Z podziałem na czas na określony rodzaj pieczywa. Przynajmniej dla głównych typów - biały, żytni, francuski, pełnoziarnisty, zakwas. Klasycznie poprawne. Co należy kierować na początku opanowania techniki.
Administrator

Takie wskazówki można znaleźć w sekcji Podstawy ugniatania i pieczenia. ZAWARTOŚĆ SEKCJI „PODSTAWY UGNIATANIA I PIECZENIA” Dużo informacji potrzebnych do pracy z tekstem.

Możesz zobaczyć moje przepisy, zawsze szczegółowo opisuję przepis i podejście do ciasta, wszystkie etapy i wypieki https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&action=profile

Pytanie: jaką metodę pieczenia wybrałeś? X / kuchenka czy piekarnik?

Dużo informacji znajduje się również w autorskich tematach chleba drożdżowego Chleb drożdżowy pszenny
Wybierz przepis, zobacz opisaną przez autora technologię i zadawaj pytania.
Nolas
Administratordziękuję. Tak, oczywiście, czytałem, jest to mniej więcej jasne na drożdżach pszennych. W przypadku innych pytań. Do maszyny do chleba. Po prostu w moich programach, dziwny czas trwania operacji. Musimy się wydostać.
Administrator

Musisz dostosować się do dowolnego x / pieca i zaprzyjaźnić się z nim.Spędzaj obok niej dużo czasu, obserwuj proces, zapisuj wszystkie etapy, rób zdjęcia, potem porównuj wyniki i wyciągaj wnioski, spróbuj zrozumieć programy. Na przykład zrobiłem to tylko raz

Zapoznaj się z tymi tematami i zacznij ZAWARTOŚĆ SEKCJI „PODSTAWY UGNIATANIA I PIECZENIA” MISTRZOWSKIE ZAJĘCIA Z DZIANIA CIASTA (PUDEŁKA)

I potrafię zrozumieć procesy w x / piecu w tym temacie ZROZUMIENIE CHLEBA W DOMOWYM CHLEBIE zwłaszcza temat CHLEB DOMOWY ZROZUMIEĆ # 6

Powodzenia!
Nolas
Administrator, tak zacząłem, na razie wszystko się układa, ale nie chciałbym naruszać technologii, a mój wypiekacz do chleba to ma :)

Wszystkie przepisy

© Mcooker: Najlepsze przepisy.

Mapa witryny

Radzimy przeczytać:

Wybór i obsługa wypiekaczy chleba