Administrator
Administrator
CZYM JEST „SŁÓD”
Słód - ziarno kiełkujące, suszone i mielone. W celu przygotowania czerwonego słodu żytniego, przed suszeniem, następuje również marszczenie lub fermentacja.

Surowcami do produkcji słodu są głównie żyto i jęczmień, ale wykorzystuje się również proso, owies i inne zboża.
Istnieją dwa rodzaje słodu: biały - aktywny enzymatycznie i czerwony, nieaktywny enzymatycznie. Biel jest głównie wytwarzana z jęczmienia, a czerwień z żyta.

Słód znajduje zastosowanie w wielu sektorach przemysłu spożywczego i aromatycznego: piekarnictwie, browarnictwie, gorzelnictwie, produkcji drożdży.

W piekarni czerwony słód żytni Służy do przyrządzania różnych odmian chleba żytniego (budyń, borodino, amator) i pszennego (herbaciany, karelski-fiński). Słód biały jest zawarty w przepisie na chleb w Rydze. Czerwony słód żytni nadaje chlebowi aromat, smak i charakterystyczny kolor, co jest szczególnie ważne w przypadku wypieku chleba żytniego z mąki razowej, aby poprawić jego smak, a podczas wypieku z mąki pszennej II gatunku (85%) dla nadania smaku, przyjemniejszego lepsza elastyczność (warzony jest słód z częścią mąki).
RODZAJE SŁODU

Słód krótko rosnący:
Krótko rosnące słody są pośrednie między niesłodowanymi ziarnami a słodem. Są sporadycznie wykorzystywane do przetwarzania rekonstytuowanych słodów, a także do zwiększania pienienia i zatrzymywania piana. Istnieją dwa rodzaje słodów krótko rosnących: „wykluty” - to jęczmień po 48-72 godzinach moczenia; taki słód można uznać za niesłodowany jęczmień ze względu na wpływ na filtrowalność piwa i zawartość w nim związków wysokobiałkowych;

„short” to słód, który kiełkuje po moczeniu przez 2-4 dni; z technologicznego punktu widzenia nie jest trudny w obróbce.

Ciemny słód:
Piwa produkowane w branży piwowarskiej dzielą się na 3 kategorie: jasne, półciemne i ciemne. Te różnice odmianowe wynikają głównie z rodzaju użytego słodu oraz rodzaju i ilości dodanych niesłodowanych surowców. Najczęściej do produkcji piw półciemnych i ciemnych stosuje się słód ciemny, którego udział w przemiałach w niektórych piwach może sięgać nawet 85%.

Słód ten różni się od słodu jasnego niską aktywnością enzymów cytolitycznych, amylolitycznych i proteolitycznych. Jednocześnie wzrasta zawartość melanoidyn w ciemnym słodzie, które mają najdelikatniejszy smak słodowy i aromat palonego słodu. Są to częściowo rozpuszczalne substancje niefermentujące o różnych właściwościach redukujących, dzięki czemu w brzeczce powstaje pewien potencjał redoks. Melanoidyny to liofilowe koloidy, które chronią niestabilne koloidy występujące w piwie, zapobiegając ich wytrącaniu się i powstawaniu zmętnienia, są przeciwutleniaczami i chronią niestabilne składniki piwa przed utlenianiem. Jednak ostatnio kwestionowano korzystny wpływ melanoidyn na stabilność smaku.Ponadto melanoidyny w obecności tlenu mogą przyczyniać się do utleniania wyższych alkoholi do aldehydów, które nadają piwu posmak dojrzewania. (Minus koncentraty słodowe) Niewątpliwie pozytywnym wpływem melanoidyn na jakość piwa jest ich zdolność do formowania mocne błony powierzchniowe w roztworze, które zwiększają tworzenie się piany i stabilność piany piwa.

W Rosji produkowany jest tylko jeden rodzaj ciemnego słodu (GOST 29294-92), podczas gdy za granicą znane są dwa rodzaje słodu ciemnego monachijskiego i wiedeńskiego. Niezależnie od rodzaju ekstrakt ze słodów wynosi 78-80% (z wyjątkiem rosyjskiego), a więc jego udział w przemiałach może sięgać 100%. Różnicując ilość i rodzaj słodu, można produkować piwa o różnych odcieniach, od złocistego do miedzianego lub ciemnobrązowego.

Słód Karmelowy:
Pod względem intensywności koloru słody karmelowe dzieli się na bardzo jasne, jasne i ciemne, których kolor i aromat kojarzy się zarówno z melanoidynami, jak i karmelem. W tym przypadku ważny jest stopień odwodnienia cukrów, w wyniku którego powstają produkty polimerowe o różnych kolorach - karmelki, karmelany, kwasy humusowe i szereg innych związków. Bardzo lekki słód karmelowy stosowany jest do warzenia piwa typu pilzneńskiego, co nadaje napojowi przyjemny smak i aromat, jednocześnie nieznacznie zmieniając kolor piwa, zwiększa jego stabilność koloidalną i stabilność piana, a także zwiększa pełnię smaku. Słód karmelowy jest używany zarówno do piw jasnych, jak i mocnych z czerwonawo-brązowymi odcieniami. Ten rodzaj słodu wzmacnia karmelowy smak i aromat słodowy. Słód ciemny karmel jest używany do piw półciemnych, w tym miedzianych i ciemnych. Podobnie jak dwa pierwsze rodzaje słodu, wzmacnia pełnię smaku i aromatu słodowego, poprawia jednolitość piany bez jej barwienia oraz pomaga zwiększyć stabilność piwa.

Palone słody:
Słody palone produkowane są ze słodów jęczmiennych, pszennych i żytnich zgodnie ze standardem kolorystycznym 400-1600. EMU. Udział masowy ekstraktu w takich słodach może wynosić od 65 do 78%. Jednocześnie wraz ze wzrostem koloru zwiększa się zjełczały smak. Najmilszym smakiem jest palony słód pszeniczny, ponieważ ziarno pszenicy jest łuskowate i nie zawiera plew, których składniki nadają przy paleniu nieprzyjemny zjełczały smak. Niepowlekany (łuskany) słód jęczmienny jest również palony w celu złagodzenia smaku. W Rosji przedstawicielem tego rodzaju słodu jest słód palony (GOST 29294-92).

Słody palone są używane do ciemnych, mocnych piw głównie w celu uwydatnienia koloru piwa i nadania mu specyficznych niuansów smakowych i zapachowych. Słód ten jest niezbędny do warzenia piwa Porter, Staut i Altbier. W zależności od koloru palonego słodu i sposobu jego produkcji spożycie słodu palonego wynosi 1-5%. Dodatek palonych słodów zwiększa retencję piany oraz stabilność fizyczną i chemiczną piwa.

Duszony Słód:
Słód duszony lub aromatyczny lub fermentowany charakteryzuje się specyficznym aromatem słodowo-miodowym. Ma kolor 35 jednostek. EMU. Wyprodukowany tylko za granicą. Ten rodzaj słodu zastępuje słody kolorowe przy produkcji piw ciemnych i specjalistycznych, np. „Ma''rzen” (Merzen) - 20% przemiału; ciemny - do 30% w przemiale, „Alt” (stary) - 50% w przemiałach. Stwierdza się, że użycie tego słodu pomaga obniżyć kwaśny smak piwa i zwiększa jego stabilność biologiczną.

Słód Melanoidynowy:
Słód melanoidynowy zawiera największą ilość melanoidyn w porównaniu do innych słodów. Posiada charakterystyczny słodowy smak (bez kwaśnego lub gorzkiego posmaku) oraz aromat, który jest unikalny dla tego rodzaju słodu. Słód ma kolor od 20 do 50 jednostek. EBC i ekstrahować do 81% suchej masy.Znane są słody melanoidynowe o barwie 60-80 jednostek. EMU. Udział słodu melanoidynowego w śrutach może wynosić od 5 do 20%. Jest używany do produkcji ciemnych piw, w szczególności piw o czerwonawym odcieniu. Dodatkowo pomaga poprawić smak i aromat, zwiększa wskaźnik retencji piany i zapobiega pojawianiu się „starzejącego się” smaku piwa podczas przechowywania.

Słód żytni:
Słód żytni jest głównym surowcem do produkcji koncentratów z brzeczki kwasowej, ale od niedawna zaczął być wykorzystywany do warzenia piwa, zwłaszcza na północnym zachodzie, gdzie występuje dotkliwy niedobór jęczmienia browarnego. Występuje w dwóch rodzajach: fermentowany i niefermentowany. Technologia produkcji niefermentowanego słodu przypomina technologię produkcji słodu pszenicznego. Przy produkcji słodu fermentowanego, po wykiełkowaniu ziarna żyta, poddaje się go fermentacji przez 4 dni, dla których ziarno jest utrzymywane w wysokiej temperaturze (55-68 ° C) bez dostępu powietrza. W efekcie zawartość cukrów fermentowalnych i azotu aminowego wzrasta prawie 5-krotnie. Oba rodzaje słodów różnią się istotnie zarówno pod względem właściwości organoleptycznych, jak i fizykochemicznych.

Słód czerwony żytni jest głównym surowcem do produkcji koncentratów brzeczki kwasowej. Przy niedoborze słodu jęczmiennego browarnego jest wykorzystywany do produkcji piwa.

Słód czerwony przechodzi dodatkowy proces fermentacji. W tym celu po wykiełkowaniu ziaren żyta proces fermentacji przeprowadza się czwartego dnia. Proces ten odbywa się w wysokiej temperaturze - 55-68 ° C i bez dostępu powietrza. Po zakończeniu fermentacji słodowej zawartość cukrów ulegających fermentacji i azotu aminowego wzrasta pięciokrotnie. Fermentacja lub gotowanie na wolnym ogniu to bardzo ważny proces w przygotowaniu czerwonego słodu, który po wysuszeniu wpływa na smak, kolor, aromat czerwonego słodu żytniego. Fermentacja odbywa się w pryzmach, zwanych ładunkami. Ziarno jest przez cztery dni w stanie bezruchu i zachodzą w nim różne procesy fizyczne i biochemiczne. Po dwóch dniach można zaobserwować podział słodu na cztery warstwy. Do uzyskania słodu czerwonego używana jest druga i częściowo trzecia warstwa ładunku. Po przejściu przez proces fermentacji słód jest suszony i mielony.

słód RH:
Słód rH jest przeznaczony do zwiększania zawartości substancji redukujących w piwie w celu zwiększenia stabilności fizykochemicznej i smakowej piwa pasteryzowanego. Ma wysoką zawartość maltozy i produktów rozpadu białek. Kolor słodu to 1,0-1,2 centów. jednostki Słód jest wprowadzany w niewielkich ilościach (do 5% przemiału) i nie wpływa na kolor piwa.

Słód pszeniczny:
Z pszenicy produkuje się jasny, ciemny i karmelizowany słód pszeniczny. Słody te wyróżniają się zarówno kolorem, jak i ekstraktem. W zależności od technologii produkcji słodu pszenicznego jego właściwości fizykochemiczne mogą się znacznie różnić od siebie. Należy zwrócić uwagę na różnice pomiędzy słodami pod względem liczby Kolbacha, której wartość waha się od 39 do 45,5%. Według V. Kunze wzrost liczby Kolbacha prowadzi do obniżenia aromatu piwa pszenicznego, w związku z czym jego wartość nie powinna przekraczać 42%.
Administrator

PRODUKCJA SŁODU BIAŁEGO I CZERWONEGO

Różnica w procesie technologicznym wytwarzania słodu białego jęczmiennego i czerwonego żytniego polega tylko na tym, że przy słodzie czerwonym wprowadzana jest dodatkowa faza - marnowanie, czyli fermentacja, oraz specjalny tryb jego suszenia. Te zmiany dają początek specyficznemu smakowi i barwie czerwonego słodu. Produkcja słodu jest stosunkowo prosta i może być zorganizowana przez dowolny trust lub młyn. piekarnia.

Produkcja słodu składa się z następujących procesów: przygotowanie ziarna, namaczanie, kiełkowanie, gotowanie na wolnym ogniu (ze słodem czerwonym), suszenie, mielenie i przechowywanie słodu.

Temperatura słodowania nie powinna zależeć od temperatury zewnętrznej, a temperaturę w słodowni należy utrzymywać na poziomie około 10 °, dlatego najlepiej ustawiać słodownie w piwnicach i półpiwnicach. Tutaj można umieścić: komorę do namaczania ziarna, komorę na kiełkujące ziarno i komorę do duszenia ziarna. Pozostałe biura powinny znajdować się w innych pomieszczeniach.

Przygotowanie ziarna.
Jakość słodu zależy w dużej mierze od ziarna. Ziarno musi mieć co najmniej 90% kiełkowania. Nie należy przyjmować świeżo zebranego ziarna, które ma niewystarczającą zdolność kiełkowania. Aby uzyskać równomierne kiełkowanie, ziarno powinno być w miarę możliwości tej samej wielkości. Wskazane jest, aby wziąć mniejszy jęczmień, czterorzędowy i sześciorzędowy (daje więcej pędów). Należy usunąć chwasty i połamane ziarno, ponieważ jest to nadmierny balast i może powodować zanieczyszczenie słodu szkodliwymi mikroorganizmami. Aby to zrobić, ziarno przepuszczane jest przez maszynę do przesiewania i sortowania, a czasem przez zlew.

Procesy zachodzące w ziarnie podczas kiełkowania.
Przy pewnym stopniu wilgotności ziarna i dostępie do niego powietrza, w zarodku ziarna rozpoczynają się istotne procesy, a korzenie i kiełki są stopniowo formowane. Kiełkowanie następuje wcześniej lub później, w zależności od temperatury. Substancje rozpuszczalne (cukier, aminokwasy) są potrzebne do odżywiania rosnących i namnażających się komórek zarodka. Substancje te uzyskuje się poprzez przeniesienie, za pomocą enzymów, substancji rezerwowych mącznego ziarna - skrobi i białek - do stanu rozpuszczalnego. Zwiększa to znacznie liczbę i aktywność enzymów (amylazy i proteazy).

W wyniku działania enzymów porośnięte ziarno (słód zielony) zawiera dużą ilość cukru, dekstryn, aminokwasów i pośrednich produktów rozpadu białek. Enzymy zawarte są w kiełkach. ziarno znajduje się głównie w mącznym jądrze, a znacznie mniej w kiełkach. Podczas kiełkowania wzrasta kwasowość ziarna.

Moczenie odbywa się w kadziach (skrzyniach) wyłożonych cegłą i wewnątrz cementowanych, a co najważniejsze - w żeliwnych kadziach ze stożkowym dnem i lakierowanych od wewnątrz. Woda używana do namaczania musi być dobrą wodą pitną i mieć temperaturę 8-10 ° C. Do przygotowania słodu jęczmiennego używa się wody o wyższej temperaturze.

Najpierw wlewa się wodę do połowy objętości kadzi, a następnie wylewa się i dobrze miesza ziarno. Dobre ziarna szybko opadają na dno, podczas gdy puste i złe ziarna unoszą się w górę. Ziarna unoszące się na powierzchni są również usuwane co 10 godzin. woda jest zmieniona. Przy każdej podmianie wody ziarno pozostaje bez wody na dwie do trzech godzin, aby uzyskać dostęp do powietrza tlenu, który jest niezbędny do oddychania ziarna. W takim przypadku za każdym razem ziarno należy wymieszać, aby wszystkie ziarna otrzymały równomierny przepływ powietrza. Należy uważać, aby ziarno nie zamoczyło się, w przeciwnym razie nie będzie dobrze kiełkować. Moczenie przeprowadza się do momentu osiągnięcia przez ziarno wilgotności 42-44%.

Zbyt mała ilość wody również hamuje wzrost ziarna.
Organoleptycznie koniec zamka definiuje się następująco: ziarno umieszczone na końcu między palcami nie kłuje i nie zgina się pod naciskiem bez pękania; można go również łatwo przekłuć igłą.

Czas namaczania zależy od temperatury wody. Żyto w niskiej temperaturze, około 5 °, moczone przez około 22 godziny. i dłużej, w temperaturze 12 ° - około 12 godzin. Jęczmień moczy się przez 48 do 72 godzin. Aby uniknąć rozwoju szkodliwych mikroorganizmów (do dezynfekcji) przy dłuższym moczeniu, do pierwszej lub drugiej wody zwilżającej dodaje się od 1 do 5% wagowo wapna.

Kiełkowanie odbywa się na różne sposoby: 1) na prąd; 2) w pudełkach; 3) w bębnach.

Kiełkowanie na prądzie, czyli na podłodze, jest najprostszą i najczęściej stosowaną metodą. W tym przypadku podłoga w słodowni jest gęsta, trwała i nie odbiera wilgoci z ziarna. Najlepiej wykonać go z płytek ceramicznych, cementu portlandzkiego lub asfaltu.Ściany są gładkie, pomalowane farbą olejną lub emaliowaną, spód wyłożony kafelkami. Podczas kiełkowania na nurcie namoczone ziarno układa się w płaskie zagony o wysokości 15-25 cm, które w trakcie wzrostu stopniowo zmniejszają się. W przypadku jęczmienia wysokość rabat może wynosić od 20 do 40 cm, podczas kiełkowania należy kontrolować temperaturę ziarna; w tym celu do łóżka wkłada się termometr. Ziarno jest łopatą dwa razy dziennie w celu chłodzenia i lepszego dostępu powietrza. Jeżeli temperatura w ziarnie na skutek zachodzącego w nim oddychania wzrośnie do 18 °, to jest ono dodatkowo odgarniane. Temperatura w słodowni podczas kiełkowania nie powinna przekraczać 12 °, a pomieszczenie powinno być dobrze wentylowane.

Kiełkujące ziarno jest codziennie nawilżane natryskiem wody. Wystarczającą wilgotność można stwierdzić, kładąc na chwilę łopatę na łóżku stroną wklęsłą, na dole łopata pokryta jest obfitą rosą. Żyto ostatniego dnia kiełkowania nie jest nawilżane. Ziarno jest suszone przed usychaniem. Kiełkowanie trwa od pięciu do sześciu dni.

Kiełkowanie należy uznać za zakończone, gdy większość ziarna ma długość kiełkowania równą długości ziaren i nie przekracza półtora ziaren. Podczas kiełkowania jęczmienia wyróżnia się krótki wzrost 7-10 dni, w którym pędy osiągają 70-80% długości ziarna; i długi wzrost 14-17 dni, w którym kiełek osiąga długość 1,5-2 razy większą od długości ziarna.

Przy dłuższym okresie wzrostu aktywność enzymatyczna słodu jest wyższa.

Normalnie kiełkujące ziarno pachnie jak świeży ogórek i nie powinno mieć zapachu stęchlizny.

Kiełkowanie ziarna w skrzynkach wymaga mniejszej powierzchni pomieszczenia, gdyż wysokość warstwy wysypanego ziarna dochodzi do 30-50 cm Skrzynie należy cementować. Dno skrzyni wykonane jest z siatki, pod spodem znajduje się przestrzeń do zasysania powietrza spod siatki przez grubość warstwy ziarna.

Powietrze ze skrzynki zasysane jest przez wentylator poprzez kanał umieszczony równolegle do skrzynki. Podczas zasysania powietrza generowany dwutlenek węgla jest usuwany, a do ziarna dostarczane jest świeże powietrze. Zasysanie odbywa się z jednego lub drugiego pudełka, w zależności od temperatury w jednym lub drugim pudełku.

Liczba skrzynek równa się liczbie dni, przez które słód rośnie. Namoczone ziarno ładuje się najpierw do skrzyni nr 1, a następnie do następnej skrzyni w kolejności numerycznej i codziennie odgarnia. Pudełka, zaczynając od drugiego, stopniowo stają się coraz szersze, ponieważ zwiększa się objętość ziarna i aby zachować tę samą wysokość warstwy, należy mieć większą powierzchnię. Temperatura w pierwszych dwóch skrzyniach nie powinna przekraczać 15 °, aw następnych 18 °.

Przy przenoszeniu ziarna z jednego pudełka do drugiego jest ono nawilżane, tylko przy przenoszeniu ziarna do ostatniego - nawilżanie nie jest wykonywane. Podczas przenoszenia ziarna z pudełka do pudełka, ziarno ma jak największy kontakt z powietrzem. Aby to zrobić, ziarno jest wyrzucane, podczas gdy upakowane grudki są rozrzucane, a pozostałe grudki są rozbijane łopatami.

Obracanie się w bębnach eliminuje potrzebę przerzucania ziarna, ponieważ żelazne okrągłe bębny obracają się powoli (jeden obrót w 40 minut), a jednocześnie do bębna wpływa nawilżone powietrze o wymaganej temperaturze.

Dusić, czyli fermentację, przeprowadza się tylko przy produkcji czerwonego słodu. Celem procesu jest dalsza kumulacja aminokwasów i cukrów w ziarnie, które podczas suszenia decydują o specyficznym smaku, aromacie i kolorze czerwonego słodu żytniego. Proces fermentacji odbywa się na hałdach zwanych cargo. Ładunek ma kształt graniastosłupa z zaokrąglonym blatem lub bardzo wysoki ogródek z łóżkiem o wysokości 70-90 cm.

Fermentacja lub osłabieniesłód zielony wystarcza na około cztery dni. W ciągu pierwszych 72 godzin. ziarno pozostaje na swoim miejscu i zachodzą fizyczne i biochemiczne zmiany jego grubości.Po dwóch dniach w pryzmie obserwuje się cztery warstwy: 1) górną, spleśniałą, o grubości do 15 cm; 2) zdecydowane, charakteryzujące się brązowo-czerwoną barwą ziarna i bardzo przyjemnym zapachem chleba o grubości do 25 cm; 3) średniozaawansowana o grubości 35 cm; 4) dolna o grubości 15-20 cm.

Zmiany fizyczne i biochemiczne decydujące o jakości słodu żytniego czerwonego zachodzą w drugiej i częściowo w trzeciej warstwie ładunku. Temperatura w górnej warstwie dochodzi do 50 °, aw drugiej 60 °. W celu obniżenia temperatury w drugiej warstwie po 56 godzinach. po zrzuceniu ładunku następuje trymowanie, czyli poluzowanie wierzchniej warstwy w celu uniknięcia nadmiernego nagrzewania się ładunku.

Po 72 godzinach od umieszczenia zielonego słodu w ładunku, grodzi są wykonywane tak, aby pierwsza i dolna warstwa ładunku zostały zamienione na drugą (decydującą) warstwę.

Po 24 godzinach słód trafia do suszarni.
Suszenie słodu odbywa się w specjalnych suszarniach. Istnieją starsze suszarnie, w których słód styka się bezpośrednio ze spalinami - suszarnie dymu i koksu. Osuszacze powietrza są bardziej zaawansowane, w których suszenie odbywa się za pomocą podgrzanego powietrza. Powietrze jest podgrzewane poprzez przepuszczanie rur grzewczych do pieca. Jeszcze bardziej zaawansowane suszarki to suszarki bębnowe. Suszarnie najczęściej wyposażone są w dwa ruszty umieszczone jeden nad drugim. Wilgoć powstająca podczas suszenia jest odprowadzana specjalną rurą wydechową; zorganizowana jest również sztuczna trakcja.

Podczas suszenia czerwonego słodu żytniego należy spełnić następujące warunki:
1) suszenie odbywa się na siatce, a grubość warstwy słodu nie powinna przekraczać 12-13 cm;
2) szuflowanie słodu powinno nastąpić po 6 godzinach. po załadowaniu słodu do suszarni, a następnie produkowany co dwie godziny do końca suszenia;
3) suszenie kończy się, gdy słód osiągnie 8-10% wilgotności;
4) suszenie przeprowadza się w taki sposób, aby temperatura warstwy słodu wzrastała stopniowo i po 12 godzinach. wynosiła około 70 °;
5) stopniowe podgrzewanie słodu jest konieczne, aby przy znacznej zawartości wilgoci 20-30% powstało w słodzie kolor i aromat.

W przypadku słodu jęczmiennego białego temperatura suszenia słodu nie powinna przekraczać 58-59 °. Suszenie trwa od 24 do 48 godzin. Słód jest najpierw ładowany na górną kratkę, a następnie przenoszony na dolną kratkę. Temperatura na dolnym grillu jest wyższa niż na górnym.

Szlifowanie. Przed mieleniem słód jest wstępnie schładzany przez jeden dzień. Następnie jest przesiewany, podczas gdy pędy są usuwane.
Słód żytni czerwony jest mielony na konwencjonalnych młynkach.
Pakowany słód dojrzewa przez jeden miesiąc, aby uzyskać optymalny smak.
Administrator

JAKOŚĆ SŁODU

Słód żytni czerwony musi być tak zmielona; tak, że podczas przesiewania na drucianym sicie nr 24 reszta nie przekracza 10%, a nie więcej niż 50% przechodzi przez sito nr 38.

Słód biały grubość mielenia przygotowana jest mniejsza.

Wilgotność, kwasowość, kolor i ilość substancji ekstrakcyjnych określa się w słodzie; w słodzie białym dodatkowo określa się czas scukrzania i jakość filtratu.

Zapach i smak. Słód powinien mieć przyjemny aromat. Słód nie powinien mieć zielonego zapachu ogórka. Stęchły zapach wskazuje na obecność pleśni w słodzie z powodu niewystarczającego kiełkowania lub złych warunków przechowywania. Najczęściej pleśń jest wprowadzana z samym ziarnem, jeśli jest niedostatecznie oczyszczone. Zapach jest wyraźniejszy, gdy słód jest lekko podgrzany w dłoni lub po wcieraniu w moździerz.

Do rozpoznawania zapachów stosuje się również podgrzewanie słodu w wodzie o temperaturze 50 °. Smak słodowy powinien być słodki z przyjemnym aromatem; Smak stęchły, kwaśny, gorzki wskazuje na niedobory słodu.

Kolor powinien być jednolity.

Dobry czerwony słód żytni powinien być aromatyczny, słodkawy i różowobrązowy.
Administrator

SŁÓD JAKO ULEPSZACZ

Słód to porośnięte ziarno. Zmiany materii, które zachodzą podczas kiełkowania nasion, są na ogół dość dobrze znane; wspominaliśmy już o nich wiele razy.

Aby wykorzystać jako pożywienie nierozpuszczalne substancje magazynujące bielmo o dużej masie cząsteczkowej, budzący się do życia zarodek musi je przetworzyć na rozpuszczalne i łatwo dostrzegalne formy. W tym celu ma do dyspozycji różne enzymy, a przede wszystkim zdolność do tworzenia takich enzymów w dużych ilościach. Podczas kiełkowania znacznie wzrasta ilość enzymów.

Mocno ustalono, że ilość zarówno amylaz lub diastaz rozkładających węglowodany, jak i enzymów rozpuszczających białka (proteaz) rośnie wraz z czasem trwania kiełkowania. Działanie tych enzymów przejawia się w tworzeniu rozpuszczalnych substancji.

Skrobia rozkładana jest na dekstryny i cukier słodowy, a częściowo na cukier gronowy, substancje białkowe przechodzą w różne, jeszcze mniej charakterystyczne stadia pośrednie, na albumozy, peptony i amidy. Ta zmiana jest związana z częściowym rozpadem minerałów, zwłaszcza fosforanów, do postaci nieorganicznej. Procesy można prześledzić analitycznie zarówno na podstawie wzrostu ilości rozpuszczalnych składników, jak i zwiększonej mocy enzymatycznej charakteryzującej ziarno.

Jak proste są te procesy wzrostu w ogóle, jak złożone są one indywidualnie - a ich mechanizm wciąż nie jest znany.

Wiadomo, że rozkład skrobi dzieli się na 2 fazy: upłynnienie spęcznionej i zżelatynizowanej skrobi, a następnie scukrzanie. Oba procesy przebiegają równolegle, ale sprzyjające im warunki są zupełnie inne. O ile optymalna temperatura scukrzania wynosi 45-50 ° C, to upłynnianie skrobi następuje szybciej - tylko w 60-70 ° C. W niskich temperaturach pasta skrobiowa jest gęstsza, w wyższych - bardziej płynna. Obecnie uważa się, że upłynnienie zachodzi z powodu pojawienia się innego enzymu (cytazy) wraz z amylazą i że oba procesy zależą nie tylko od działania amylazy

Ponadto nadal pozostaje wątpliwe, czy amylazy spoczynkowego ziarna i słodu są takie same. Brown i Maurice widzą różnicę w fakcie, że amylaza zbożowa w stanie spoczynku (translokacja) rozpuszcza ziarna skrobi bez wcześniejszej korozji, że ma niewielki lub żaden wpływ na pastę skrobiową i przekształca tylko rozpuszczalną skrobię w optymalnej temperaturze 45-50 ° C na cukier. Natomiast amylaza słodowa koroduje i upłynnia ziarna skrobi przed scukrzaniem, a jej optymalna temperatura wynosi 50-55 ° C, czyli o 5 ° C więcej.

Najnowsze badania (Chrząszcz) niewątpliwie wskazują, że mówimy tutaj w obu przypadkach o tym samym enzymie, tylko z różnicą w działaniu. Ciekawostką przy przygotowywaniu chleba jest to, że w ziarnie w stanie spoczynku zdolność upłynniania jest bardzo nieznaczna; zostało to wielokrotnie ustalone. Jeszcze mniej szczegółowo znany jest proces rozpadu białek: ziarno zawiera tylko niewielką ilość enzymów, które rozpuszczają białko; działania są bardzo słabe.W słodzie siła proteolityczna szybko rośnie i degradacja bardzo szybko prowadzi do powstania amidów. Powstawanie peptonów jest bardzo nieznaczne, a nawet generalnie kontrowersyjne.

Hipoteza Osborne'a, że ​​rozpuszczalne w alkoholu białko w uśpionym ziarnie znika dość szybko podczas kiełkowania i że w jego miejsce pojawia się nowe białko rozpuszczalne w alkoholu o innym składzie, zostaje ostatecznie obalona przez Luersa w jego książce („Gordein and Binin of Barley "). w alkoholu, białko słodowe jest częścią nierozłożonego białka w uśpionym ziarnie. Później w słodzie obserwuje się zauważalny regularny wzrost zawartości kwasu, co jest spowodowane częściowo tworzeniem się kwaśnych fosforanów, a częściowo tworzenie kwasów organicznych (aminokwasów).

Jeśli chodzi o technikę wytwarzania słodu piekarskiego, jest ona w zasadzie bardzo prosta i podobnie jak przygotowanie zwykłego słodu nie wymaga dużego doświadczenia, aby zapewnić dobre polepszacze.

Dobrze rafinowane ziarno, w większości przypadków jęczmień lub pszenicę, jest najpierw myte i spęczniałe, ponieważ kiełkowanie może odbywać się tylko przy wystarczającej wilgotności.

Proces ten przebiega w różnym czasie, w zależności od rodzaju ziarna i rodzaju procesu. Jęczmień powlekany wymaga dłuższego mięknienia (w wyższej temperaturze 2 dni, w niższej temperaturze 3-4 dmya); ziarna bez łupin, takie jak pszenica, wymagają krótszego czasu, około 24 do 36 godzin. Podczas tego procesu ziarno musi mieć wystarczający dostęp powietrza, aby się nie dusiło.

Mokre ziarno, gotowe do spęcznienia, jest rozrzucane na prąd lub umieszczane w obracających się bębnach, gdzie zachodzi proces kiełkowania. Bardzo ważne jest tutaj przestrzeganie pewnych warunków: wysokość warstwy ziaren, regulacja wentylacji, temperatura, czas kiełkowania itp. Jeśli kiełek osiągnął określoną długość, to znaczy słód jest gotowy, proces kiełkowania jest przerywany przez to, że zmniejsza się ilość wody w ziarnie i dzięki temu zatrzymują się wszystkie procesy wzrostu.

Słód jest „suszony”. Suszenie nie powinno odbywać się w zbyt wysokiej temperaturze, ponieważ w przeciwnym razie enzymy słodowe ulegną osłabieniu lub staną się nieaktywne. Utrata zdolności enzymatycznych podczas suszenia jest nieunikniona, ale jeśli temperatura jest utrzymywana na poziomie 40–50 ° C, siła diastyczna może być utrzymana do 80-9b Główny enzym - amylaza lub diastaza, jest łatwo określany ilościowo przez moc diastatyczną, co daje możliwość scharakteryzowania poszczególnych preparatów słodowych Działanie preparatów słodowych oczywiście odpowiada wielkości siły diastatycznej , ale wartość słodu w wypieku nie ogranicza się do tego.

Decydującym czynnikiem nie jest maksimum enzymów, ale ich optimum. Szczególnie konieczne jest obserwowanie stosunku czynników diastatycznych do proteolitycznych. Nie opublikowano żadnych danych dotyczących warunków w produkcji słodu, które hamują enzymy proteolityczne i faworyzują enzymy diastatyczne. Niewiele wiadomo również, jak pewne odmiany zbóż wpływają na ten czy inny rozwój, chociaż prawdopodobnie te wpływy istnieją. Wszystko to pozostaje tajemnicą producentów.

W każdym razie wiadomo, że działanie słodu pod tym względem jest bardzo zróżnicowane, a zadaniem produkcji przy produkcji słodu powinno być ewentualne ograniczenie działania rozpuszczającego białko.

Stałe analityczne dla tej oceny preparatów słodowych nie są mocno ustalone. Szczególnie niezadowalające są metody określania wytrzymałości proteolitycznej preparatów słodowych.
Testowe wypieki powinny być decydujące.

Najdoskonalszym zastosowaniem słodu do celów piekarniczych jest bez wątpienia przygotowanie ekstraktów ze słodu.

Uzyskane w ten sposób roztwory zawierają wszystkie substancje czynne ze wszystkich warstw ziarna bez dodatku łusek i błon.

Takie roztwory słodowe zostają zachowane tylko wtedy, gdy poprzez odpowiednie zagęszczenie są na tyle bogate w suchą masę, że rozwój mikroorganizmów jest niemożliwy.

Dlatego są odparowywane do gęstych ekstraktów i sprzedawane. Oczywiście warunkiem wstępnym tego stężenia jest to, aby temperatura używana do odparowania nadmiaru wody nie przekraczała znanej granicy, w przeciwnym razie działanie enzymów maleje. Wodne ekstrakty słodu odparowywane są w pomieszczeniu z rozrzedzonym powietrzem, w którym w zależności od stopnia próżni woda nawet przy niższych temperaturach 40 - 45 ° C zamienia się w parę. Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, występuje tworzenie diamaltu. Szczegóły przygotowania i przetwarzania słodu nie są znane, a na nich opiera się cała oryginalność wytwarzanych produktów.

W ostatnich dziesięcioleciach opracowano szereg ekstraktów słodowych do celów piekarniczych, co jest dowodem na to, jak zakorzeniło się stosowanie preparatów słodowych.

Poniżej znajdują się tabele składu wyciągów z Mzlce, przedstawiające bardzo różne dane (patrz tabela. Str. 502). W tej tabeli należy zwrócić uwagę na następujące kwestie. Wahania zawartości wody są bardzo duże i należy o nich pamiętać podczas oceny ekstraktu maltz. Dla zawartości popiołu wartości 1,65-1,77 są normalne.

Podwyższona zawartość popiołu powinna budzić podejrzenia przy stosowaniu zanieczyszczeń, zwłaszcza jeśli ilość kwasu fosforowego jest różna. Wahania, jak widać z powyższych liczb, są znaczne. Miareczkowa kwasowość w przeliczeniu na kwas mlekowy wynosi od 1,24 do 2,28. To są ogromne różnice. Tutaj z pewnością mówimy o większym lub. mniej zanieczyszczeń kwasowych. Ważne jest, aby pH nie zawsze przebiegało równolegle do pH stwierdzanego przez miareczkowanie; stopień kwasowości, o którym nie należy zapominać oceniając słód.

Jeśli chodzi o siłę diastatyczną, dostrzegamy również godne uwagi różnice; są więc ekstrakty, które praktycznie w ogóle nie mają DS (siły diastatycznej) (ponieważ DS do 30 prawie nie wskazuje na wzrost zawartości enzymu); Rzeczywiście, za ekstrakty diastatyczne można uznać tylko te ekstrakty, które według starej metody Linnera mają 50 i więcej DS. Z drugiej strony DS ekstraktów rzadko przekracza 100. Ekstrakty z 60 - 75 DS są normalne. W ekstraktach z wyższym DS występuje silny efekt niszczący białka.

Najprostszym zastosowaniem słodu jest mielenie go razem ze zbożem lub mieszanie mielonego słodu z mąką lub ciastem. Podobną mąkę słodową można znaleźć w handlu.

Mąka słodowa może mieć bardzo różne efekty.
Zależy to od zawartości substancji rozpuszczalnych, a przede wszystkim enzymu. Enzym występuje szczególnie obficie w zewnętrznych częściach ziarna. Chcąc zachować te ilości enzymu w mące słodowej, należy przygotować mąkę słodową o dużej wydajności, czyli dodać do mąki jak najwięcej zewnętrznych warstw ziarna. Mąka słodowa ciemnieje, ponieważ cząsteczki łupiny, podobnie jak przy produkcji mąki, zabarwiają produkty na ciemny kolor. Jeśli zmielisz słód na drobną białą mąkę, jego aktywność również się zmniejszy. Szczególnie ważne jest tutaj zwrócenie uwagi na ograniczenie siły proteolitycznej.

Jeśli chodzi o sposób działania tego najważniejszego polepszacza, to przede wszystkim należy samemu zrozumieć, w jakim kierunku można się spodziewać wpływu na proces wypieku chleba.

Po pierwsze, należy przewidzieć wpływ preparatów słodowych na
i tak proces fermentacji.
Dzięki zawartym w słodzie substancjom strawnym drożdże otrzymują dużą ilość niezbędnego pokarmu oraz bogaty substrat do fermentacji. W związku ze wzrostem ilości enzymów wynikającym z dodania do ciasta słodu, ich działanie zostaje wzmocnione i uzupełnione, aw zależności od czasu ich działania powstaje nowa rozpuszczalna, łatwo wyczuwalna i fermentowalna substancja.

Dlatego z punktu widzenia przyspieszenia procesu fermentacji zawsze można stosować preparaty słodowe. Zaletami w tym przypadku będą: krótszy czas fermentacji lub oszczędność na drożdżach (w znanych granicach).

To przyspieszenie fermentacji nie zawsze jest korzystne dla objętości chleba. Nie każda mąka daje ciasto, które reaguje na przyspieszenie fermentacji zwiększając swoją objętość; Ciasto, zwiększając swoją objętość, może dać grubo porowaty, gruby miękisz.

W większości przypadków przyspieszona fermentacja przekłada się na zwiększoną objętość chleba.

Ponadto konieczne jest prześledzenie następujących działań enzymów słodowych. Przyspieszona degradacja skrobi sprzyja tworzeniu się dużej ilości rozpuszczalnych węglowodanów, a także tworzeniu się skórki, ponieważ karmelizacja i kruchość zależą od zawartości cukru. Atrakcyjny brązowy kolor chleba, elastyczność i intensywny połysk skórki to również zalety, na które należy zwrócić uwagę przy stosowaniu słodu.

Działanie enzymu przejawia się również w zdolności do upłynniania. Skrobia „otwiera się” bardziej, że tak powiem, staje się bardziej podatna na pęcznienie i żelatynizację, woda silniej wiąże i chleb dłużej zachowuje świeżość. O tym, że podczas procesu pieczenia nie cała skrobia mąki jest całkowicie żelatynizowana, wspomniano wcześniej; Wiadomo, że stopień żelatynizacji może się zmieniać, na przykład z powodu domieszki żelatynizowanej skrobi.

Podobny efekt może być spowodowany wzrostem aktywności enzymatycznej. Równie ważny jest wpływ słodu na gluten mąki ze względu na jego moc enzymatyczną.
Enzymy rozpuszczające substancje białkowe stają się szczególnie aktywne w wyniku procesu kiełkowania. Ich działanie wyraża się w rozkładzie glutenu, w jego przełożeniu na bardziej mobilną formę; ostatecznie zamienia się w rozpuszczalne substancje białkowe. Etapy pośrednie nadal mogą pęcznieć, ale już nie pęcznieją w związaną lepką masę.

Gluten nie jest wymywany z mąki słodowej.

Jeśli chodzi o wpływ słodu na ciasto, należy powiedzieć, co następuje: jeśli gluten w mące jest mocny i odporny, ale niewystarczający do rozciągania, wówczas działanie słodu związane z rozpuszczaniem białka przejawia się w zmiękczaniu glutenu i zwiększaniu jego rozciągliwość.
Jeśli mamy do czynienia z mąką z miękkiego glutenu, której gluten jest bardziej podatny na działanie enzymów białkowych, to zwiększona siła proteolityczna słodu może go zbytnio zmiękczyć. Ciasto się rozmazuje, chleb nie będzie miał wystarczająco elastycznego, równego i luźnego miękiszu. ale ta ostatnia będzie szorstka i będzie miała nieregularne pory.


W skrajnych przypadkach - najwyraźniej „widać to w dużych pieczywach - pojawiają się niedociągnięcia, które całkowicie pokrywają się z tymi otrzymanymi z domieszką dużej ilości ziaren kiełkujących. miękisz osiada, gaz tworzy się pod dużymi przestrzeniami w górnej skórce lub spójność ciasta staje się niewystarczająca i miękisz pęka pod ciśnieniem gazu.

Słód jest polepszaczem, dlatego jest bezpośrednio związany z wypiekiem.
Działa zbyt energicznie, aby można go było dodawać do mąki w młynach, co czasami było zalecane, a nawet robione. To nie jest prawda.

Przechowując i przygotowując ziarno, starają się zapewnić stabilność mąki, az drugiej strony nie boją się takich zanieczyszczeń, które w naturalny sposób osłabiają tę trwałość mąki (dodanie słodu podczas krótkiego przechowywania nie szkodzi, jeśli mąka jest wystarczająco suchy (14%); ale młynarz nie może wiedzieć, jak
przez długi czas i jak będą przechowywać tę mąkę.

Jeśli weźmiemy pod uwagę działanie słodu jako polepszacza, to jego działanie obserwuje się w trzech głównych kierunkach:
1) zwiększa się zdolność skrobi i glutenu do wchłaniania wody,
2) powstają substancje rozpuszczalne, które wzmagają fermentację,
3) wzmocniona karmelizacja.

Dotyczy to wszystkich etapów wypieku chleba; jeśli wyobrazimy sobie przyczyny tych działań, staje się jasne, że nie mamy do czynienia z niczym innym jak przyspieszeniem i rewitalizacją procesów, na których opiera się proces wypieku. To wyjaśnia pozytywny wpływ tego polepszacza.
Administrator
ZIARNO SŁODU I PREPARATY SŁODU

Materiał na ten temat zaczerpnięto z książki L. Ya Auermana „Technologia produkcji piekarskiej”.

W naszym kraju produkowany jest fermentowany i niefermentowany wytrawny słód żytni.

Sfermentowany suchy słód żytni (czerwony lub duszony) uzyskuje się przez kiełkowanie ziarna żyta, jego fermentację (duszenie), suszenie i mielenie. Niesfermentowany słód (jasny lub nie pieczony) jest produkowany w ten sam sposób, bez procesu fermentacji.
Proces „fermentacji” oznacza proces utrzymywania (marnowania) kiełkującego ziarna żyta w wysokiej temperaturze. Słód fermentowany oprócz tej operacji jest również suszony w wysokich temperaturach.

Jednocześnie w słodzie żytnim proces tworzenia się melanoidyn przebiega intensywnie, nadając słodowi czerwoną (a dokładniej czerwono-brązowawą) barwę oraz specyficzny smak i aromat. Właśnie ze względu na te właściwości powstaje ten rodzaj słodu.

W sfermentowanym słodzie aktywność enzymatyczna jest bardzo niska - kilkakrotnie mniejsza niż w zwykłej mące żytniej tapetowej, gdyż wysoka temperatura na etapach gotowania i suszenia prowadzi do inaktywacji enzymów. Dlatego sfermentowany słód żytni należy traktować nie jako preparat enzymatyczny, ale jako dodatek poprawiający kolor miękiszu żytniego (miękisz nabiera przyjemnego brązowo-brązowego koloru), jego smak i aromat. Podobny efekt można uzyskać przy znacznie wydłużonym wypieku chleba żytniego z mąki tapetowej i bez dodatku czerwonego słodu żytniego.
Sfermentowany (czerwony) słód żytni jest zwykle dodawany do liści herbaty używanych do produkcji kremu żytniego, Borodino i niektórych innych rodzajów chleba.

Jednak przygotowanie czerwonego słodu żytniego jest pracochłonnym, długotrwałym procesem, a nawet najbardziej racjonalną technologią związaną z utratą około 20% suchej masy ziarna żyta.

Niesfermentowany suchy słód żytni, w przeciwieństwie do słodu fermentowanego, jest suszony bezpośrednio po wykiełkowaniu ziarna.

Suszenie odbywa się pod zmniejszonym ciśnieniem i temperaturą, aby a-amylaza, enzymy proteolityczne i inne, których aktywność znacznie wzrosła podczas kiełkowania ziarna, zachowały tę aktywność po wysuszeniu. Słód rozkruszony po wysuszeniu ma jasną barwę, bardzo zbliżoną do barwy mąki (stąd często nazywany jest białym słodem) oraz mocno podwyższoną aktywność enzymów, zwłaszcza a-amylazy.

Dlatego ten rodzaj słodu (niesfermentowany) jest stosowany w piekarnictwie jako a-amylolityczny preparat enzymatyczny (FP) oraz do scukrzania naparu przy przygotowywaniu chleba ryskiego i niektórych innych rodzajów pieczywa, a także jako polepszacz w przetwórstwie mąka pszenna o obniżonej zdolności tworzenia cukru i gazów.
Należy zauważyć, że w praktyce krajowego przemysłu piekarniczego biały słód o wysokiej aktywności enzymów jest stosowany tylko w ograniczonej ilości odpowiednich rodzajów chleba i jest obowiązkowym składnikiem przepisu w określonej dawce, która nie jest związane z właściwościami, w szczególności z cukrem i zdolnością do tworzenia gazów przetworzonej mąki.

W niektórych krajach dodatek białego słodu lub ekstraktu słodowego o wysokiej zawartości enzymów wiąże się ze zdolnością mąki do tworzenia cukru.

Przy przygotowywaniu pieczywa pszennego z mąki pszennej najwyższych i I klas, zamiast kruszonego niefermentowanego słodu zaleca się stosowanie ekstraktów słodowych.

Najcenniejsze składniki aktywnego białego słodu do wypieku - jego enzymy, cukry i dekstryny - prawie całkowicie przechodzą w wodny roztwór. Dlatego jeśli przygotujesz ekstrakt wodny ze słodu i zagotujesz go (pod zmniejszonym ciśnieniem i temperaturą, aby nie dezaktywować enzymów), otrzymujesz ekstrakt - gęstą syropowatą masę zawierającą wszystkie rozpuszczalne w wodzie części słodu. Ekstrakt nie zawiera łusek i gruboziarnistych cząstek, które powodują ciemniejszy kolor miękiszu. Stosowanie ekstraktów słodowych jest szeroko rozpowszechnione w wielu krajach.

Ekstrakty słodowe poprawiają tworzenie się gazu w cieście, ponieważ składają się z około 60% cukrów podlegających fermentacji, a ponadto zawierają aktywne enzymy amylolityczne, w szczególności a-amylazę. Istotną rolę odgrywają również enzymy proteolityczne ekstraktów słodowych oraz aktywatory proteolizy.

Stosowanie ekstraktów słodowych o wysokiej aktywności proteolitycznej i dużej zawartości aktywatorów proteolizy do przyrządzania pieczywa ze słabej mąki ze słabym glutenem może prowadzić do pogorszenia jakości pieczywa, do zwiększenia jego rozprzestrzeniania się. Dlatego przy charakteryzowaniu jakości ekstraktów słodowych należy kierować się nie tylko ich składem chemicznym i aktywnością a-amylolityczną, ale także proteolityczną.

Dozowanie ekstraktu słodowego w zależności od jego aktywności enzymatycznej, właściwości mąki waha się od 1-3% do masy mąki.

Administrator
EKSTRAKTY SŁODOWE I ICH ZASTOSOWANIE W PIEKARNI

Ekstrakt słodowy odgrywa ważną rolę w kształtowaniu smaku pieczywa, od wyrabiania ciasta do naturalnego utrzymywania jego świeżości przez długi czas.

Słód ma pozytywny wpływ na zdrowie człowieka ze względu na swoje cenne właściwości odżywcze. Ekstrakt słodowy zawiera wiele rozpuszczalnych substancji i pierwiastków śladowych występujących w ziarnach, z których wiele uważa się za niezbędne dla człowieka. Specyficzny smak „czarnego” chleba ze składników ekstraktu słodowego uzyskuje się podczas słodowania zbożowego, a następnie w procesie technologicznego rozpuszczania i ekstrakcji, kiedy słód jest przetwarzany na ekstrakt słodowy.

Ekstrakt słodowy nie tylko poprawia odczucie w ustach, ale także zachowuje świeżość wypieków. Te ulepszenia zależą od jakości pierwotnego słodu i ilości maltodekstryn w ekstrakcie słodowym, a także specyficznej zdolności słodu do wiązania wilgoci. Ekstrakt słodowy działa nawilżająco, skutecznie wiążąc wilgoć z ciastem.

Ekstrakt słodowy nadaje wypiekom naturalną słodycz, naturalny smak i aromat oraz bardziej atrakcyjny wygląd niż konwencjonalne słodziki. Ekstrakty z ciemnego słodu mają znaczną siłę barwienia, aczkolwiek mniejszą. niż naturalny kolor karmelowy E-150c. Kolor skórki poprawia się dzięki interakcji aminokwasów i cukrów prostych w ekstrakcie słodowym podczas reakcji tworzenia melanoidyny.

Ekstrakt słodowy jest dostępny w postaci gęstego syropu i suchego proszku, który jest droższy.
Kilogram ekstraktu słodowego użyty do wypieku zastępuje trzy do pięciu kilogramów zwykłego sfermentowanego słodu. W syropie ekstrakt ma zawartość wilgoci zwykle około 25%, przy zawartości popiołu 1,5-2,2%.

Różne rodzaje ekstraktów słodowych mają kwasowość około 5,5 ph. Wyciągi diastatyczne w jednostkach siły rozkurczowej (d.s.) mają 100 jednostek lub więcej. Stosuje się również ekstrakty niediastatyczne (z niewielką ilością enzymów), które mają moc od 10 do 30 jednostek.

Pod względem ilości, w jakiej najlepiej stosować słód lub preparaty słodowe, mąka durum z dużą ilością glutenu wymaga więcej słodu niż mąka z pszenicy miękkiej.

Przede wszystkim dodatek słodu lub jego ekstraktu zależy od wymaganej zawartości enzymów w mące.

Przy normalnej sile diastatycznej (100 jednostek d. Strony) dawka 1,5-2% jest uważana za wystarczającą w odniesieniu do ilości suchej mąki lub 1,0-1,5% w przypadku ciasta.

Administrator
Do pieczenia chleba można użyć koncentratu brzeczki Kwass, który zawiera:

mąka żytnia i kukurydziana
słód żytni i jęczmienny

Zgodnie z opisami słodu powyżej w tekście, płynny koncentrat słodowy można pobrać 1-3% wagowo mąki według przepisu na chleb - oznacza to, że na 500 gram mąki potrzeba 5-15 ml brzeczki - około 1 łyżka. l.

Koncentrat brzeczki kwasowej jest sprzedawany w sklepach, na targowiskach itp. Problem z zakupem puszki koncentratu polega na tym, że jest to produkt sezonowy i sprzedawany jest głównie w okresie przygotowywania kwasu chlebowego. Dlatego ci, którzy chcą go używać, mogą przygotować zapas koncentratu, którego trwałość wynosi 12 miesięcy. Słoik szklany o wadze 650 gramów.

Koncentrat brzeczki kwasowej wygląda następująco:

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie
Administrator
Słód

Materiał pobrany ze strony 🔗 Dzięki autorowi crucide

Co to jest słód?

Słód (w języku angielskim) to kiełkujące i suszone nasiona, zwykle żyto, jęczmień lub pszenica.Dwa główne zastosowania słodu to pieczenie i warzenie piwa. Właściwości słodu różnią się w zależności od metody przygotowania. Istnieją dwa dość szeroko zdefiniowane typy stosowane do pieczenia: niefermentowany lub jasny (biały) słód oraz fermentowany lub czerwony słód. W browarnictwie odmiany słodu są zdefiniowane znacznie ściślej i liczone są w dziesiątkach.
Aby uzyskać niefermentowany słód, ziarna, takie jak żyto, kiełkują do pewnego stopnia i bardzo ostrożnie suszą. Zewnętrznie niesfermentowany słód nie różni się od oryginalnego, ale smaku nie da się pomylić - ziarno żyta jest twarde, mdłe i mączne w smaku, słód jest znacznie kruchy i ma wyraźny słodkawy posmak. Taki słód jest dość łatwy do zrobienia w domu, instrukcji w Internecie jest dość, ale wolę go kupować - domowe warzenie piwa jest bardzo popularne i nie ma większych problemów ze znalezieniem słodu. Ponieważ kupuję słód pełnoziarnisty i sam go mielę, unikam słodu jęczmiennego, który jest sprzedawany w łuskach, preferując słód żytni i pszeniczny.
Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku słodu fermentowanego. Tradycyjnie wytwarzano go poprzez umieszczanie w stosach porośniętego mokrego zacieru słodowego - stąd nazwa „fermentowany”. Obecnie słód jest zwykle prażony w piecu do pożądanego stopnia wysmażenia. Technologia jest szczegółowo opisana w wielu dostępnych źródłach i nie oznacza to, że jest całkowicie niemożliwa do odtworzenia w domu, ale będziesz musiał majstrować. Ten słód jest łatwiejszy do kupienia.

Słód pełnoziarnisty

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie

po lewej: żytni (na górze), niefermentowany słód żytni (na dole)
środek: niesfermentowany słód pszeniczny (na górze), niesfermentowany słód jęczmienny (na dole)
po prawej: fermentowany słód żytni

Słód mielony

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie

niesfermentowany słód pszeniczny, fermentowany słód żytni, niesfermentowany słód żytni

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie

Słód żytni może mieć różny wygląd i aromat w zależności od producenta.

Do czego służy słód?

Aby wyhodować ciasto, drożdże potrzebują pożywienia i żywią się cukrami. Mąka, choć zawiera pewną ilość cukrów, składa się głównie ze skrobi. Skrobia jest również rodzajem cukru, ale drożdże nie mogą jej bezpośrednio przetwarzać. Aby rozbić skrobię na cukry niezbędne dla drożdży, potrzebne są specjalne enzymy zwane amylazami, które są obecne w mące, ale nie we wszystkich i nie zawsze w wystarczających ilościach. Niesfermentowany słód zawiera dużą ilość amylaz, a jego dodatek znacznie przyspiesza scukrzanie skrobi, a tym samym przyspiesza fermentację. Dodanie odpowiedniej ilości słodu sprawi, że miękisz będzie bardziej puszysty i elastyczny, a skórka bardziej rumiana, ale kluczowym słowem jest tutaj „poprawne”, bo bardzo łatwo zepsuć chleb nadmiarem słodu, to nie przypadek reguluje GOST (aczkolwiek pośrednio) maksymalna aktywność własnych enzymów mąki. Ile słodu jest poprawne? Moja rada brzmi: żadna. Dotyczy to zwłaszcza mąki amerykańskiej, do której wielu odmian dodaje się słód już w młynie i mąki żytniej, dla której słód niesfermentowany jest aktywnie przeciwwskazany.
Niefermentowany słód jest powszechnie stosowany w naparach. W tym przypadku najbardziej odpowiednia jest zdolność amylaz do scukrzania skrobi. Nawiasem mówiąc, optymalną temperaturę do zaparzania mąki określa się na 65 ° C właśnie dlatego, że amylazy osiągają z nią swoją szczytową aktywność.
W sfermentowanym słodzie amylazy są zabijane podczas podgrzewania, więc słód służy wyłącznie jako źródło cukrów, smaku i koloru.

Kwas chlebowy suchy

Czasami zamiast słodu sugeruje się użycie kwasu chlebowego z suchego pieczywa. Jeśli jest wytwarzany według klasycznej receptury, to suchy chleb chlebowy składa się w 80% z bułki tartej, która jest wytwarzana ze specjalnie pieczonego chleba kwasowego, 17% czerwonego słodu i 3% białego niesfermentowanego słodu.

Ekstrakt słodowy i syrop maltozowy

Ekstrakt słodowy uzyskuje się przez zanurzenie słodu w wodzie, a następnie odparowanie go do gęstego syropu. Składa się prawie w całości z cukru słodowego, maltozy.Ekstrakt słodowy może mieć szeroką gamę kolorów, smaku, aromatu i aktywności enzymatycznej, w zależności od właściwości oryginalnego słodu i sposobu jego przygotowania.
Podobnym produktem jest syrop maltozowy, który otrzymuje się przez scukrzanie mąki kukurydzianej ze słodem jęczmiennym. Rezultat jest praktycznie taki sam - syrop o dużej zawartości maltozy i słodowym smaku. Różnica polega na tym, że w zależności od technologii, syrop maltozowy może być najpierw scukrzany na różne sposoby, to znaczy może mieć różną zawartość cukru; po drugie, syrop maltozowy ma zwykle jaśniejszy kolor niż syrop słodowy.
Suchy ekstrakt słodowy DME to słodki proszek otrzymywany przez suszenie ekstraktu słodowego. Kolor może być od beżowego do ciemnobrązowego. Nie myl tego ze słodem.

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie

zwykły jasny miód, ekstrakt słodowy, melasa
Administrator
Administrator
PolinaDan
Witam, powiedz mi, czy można zamienić ekstrakt słodowy (określony w oryginalnej recepturze na wypiekacz chleba) na słód fermentowany na sucho?
Administrator

Może być zastąpiony. Ale lepiej jest gotować na parze we wrzącej wodzie i ostudzić do 30 * C, a następnie dodać do wsadu. Dzięki temu chleb będzie miał słodowy posmak i przyjemny zapach chernyashki.
Nanny_Ogg
A w jakich proporcjach parzyć?
(Chcę spróbować zastąpić Glofę sfermentowanym słodem)
Dokładniej w przepisie (link był na początku tego tematu)
30 g sfermentowanego (czerwonego) słodu
2 łyżeczki (2 g) kolendra mielona
300 g wody

Wprawia mnie w zakłopotanie, że to dość duża objętość płynu, sądząc po zdjęciu, jest też gęsty. Nie wiem, jak obliczyć całkowitą ilość płynu w przepisie na chleb

Sporo dodałem do Glofu in Darnitskiy (dla koloru-aromatu) 0,5 miarki
Nie rozumiem, co to będzie równoważne w warzonym słodzie
Rys
Dobry dzień.
Mój przepis na chleb pszenny zawiera mielony słód diastatyczny. Wskazuje się również, że jego moc diastatyczna jest 1,5-2 razy większa niż słodu jasnego. Niezrozumiałe jest, że chodzi tu o słód żytni lub pszeniczny (niestety, dostępny jest tylko niefermentowany żyto), a co najważniejsze, czy można go zastąpić słodem niefermentowanym, zwiększając dopuszczalną liczbę razy N? Jeśli to możliwe, to czy należy go parzyć?
Administrator

Mielony słód diastatyczny powinien być bardzo drobno zmielony i można go bezpośrednio wymieszać z mąką i zagnieść.
Przeczytaj uważnie na opakowaniu: do czego służy taki słód (chleb, piwo) i jak włożyć go do ciasta, w jakiej proporcji producent zaleca.
Rys
Dziękuję za odpowiedź, admin.Ale w końcu nie zrozumiałem, czy ten diastatyczny słód z przepisu da się zastąpić tym, który mam - niefermentowany jasny gat.1, dodatkowo drobniejsza żywica i po prostu dodając do mąki?
Krasnodark
Dobry dzień! Kupiłem w sklepie od Dido mąkę żytnią fermentowaną. Czy trzeba go zaparzyć wrzątkiem czy wylać do sucha? Rozumiem, że to słód?
Administrator

Mąkę słodową można mieszać bezpośrednio z innymi mąkami bez warzenia.
Krasnodark
Dziękuję bardzo, Admin!
Anatolyevna
W przepisie Tanya-Giraffa możesz zastąpić słód brzeczką kwasową https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=323764.0... I czy dostanę chleb? Piec w piekarniku.
Administrator

To będzie działać! Jest to pospolity chleb pszenno-żytni słodowany. Możesz zastąpić słód brzeczką drożdżową, będzie jeszcze łatwiej. Na 450-500 gramów mąki potrzebujesz 1 łyżki. l. brzeczka, nada ciemnego koloru chlebowi żytnemu, nie trzeba parzyć brzeczki.
Przestrzegaj zasad mieszania, przeczytaj tutaj https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=49811.0sprawić, by ciasto było miękkie, ale nie płynne
Anatolyevna
Cytat: Admin
Na 450-500 gramów mąki potrzebujesz 1 łyżki. l. brzeczka, nada ciemnego koloru chlebowi żytnemu, nie trzeba parzyć brzeczki.
Wszystko inne według przepisu czy spróbować innego chleba? Chcę się tylko nauczyć.
Administrator
Cytat: Anatolyevna

Wszystko inne według przepisu czy spróbować innego chleba? Chcę się tylko nauczyć.

Co masz na myśli mówiąc „Chcę się uczyć”? Dowiedz się, jak upiec pszenno-żytni czy po prostu pszenny - ale tylko w piekarniku? Jest tu tak wiele niuansów!
Zacznij od kursów mistrzowskich na temat koloboksów i teorii pieczenia https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&board=131.0, Mam wszystkie wypieki w piekarniku, blasze lub palenisku.
Lub wybierz przepis tutaj, także piekarnik https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&action=profile
Wybierz przepis, przeczytaj go uważnie, a potem go wymyślimy
Anatolyevna
Wcześniej zawsze piekłam tylko chleb biały, drożdżowy, biszkoptowy. Nie próbowałem żyta, żyta pszennego. Chciałem spróbować. Dopóki nie zrobię startera, będę piec na drożdżach (często używam suszonych drożdży). Od prostych do złożonych. Piekłam chleb z serwatką i starym ciastem (mama mnie nauczyła), jest też przepis na forum.
alena40
kupiony ekstrakt słodowy, ile i do jakiego pieczywa można go użyć?
Administrator

Spójrz na przepisy na forum, z użyciem słodu - koniecznie wskazuje, ile potrzeba na daną ilość mąki i jak ją zaparzyć.

Pod względem ilości, w której najlepiej stosować słodowe lub słodowe receptury, mąka durum z dużą zawartością glutenu wymaga więcej słodu niż mąka z pszenicy miękkiej.

Przy normalnej sile diastatycznej (100 jednostek dS.), Dawka 1,5-2% jest uważana za wystarczającą w odniesieniu do ilości suchej mąki lub 1,0-1,5% w przypadku ciasta.
alena40
ale kupiłem już płynny słód. Dlatego pojawiły się pytania. Wiele napisano o suchym, ale nie znalazłem tego o płynie.
Administrator

Weź 1-2 łyżki. l. słodu na 450-500 gramów mąki, a podczas wyrabiania wkładamy bezpośrednio do ciasta.
alena40
Dziękuję bardzo
Levelours
Proszę powiedz mi, mam niefermentowany słód żytni (drugiego nie ma w sprzedaży). Czy mogą zastąpić sfermentowane czy nie?
Administrator
Cytat: Levelours

Proszę powiedz mi, mam niefermentowany słód żytni (drugiego nie ma w sprzedaży). Czy mogą zastąpić sfermentowane czy nie?

Różnica w procesie technologicznym otrzymywania słodu fermentowanego zwykłego żytniego i czerwonego żyta polega tylko na tym, że przy słodzie czerwonym wprowadzana jest dodatkowa faza - marnowanie, czyli fermentacja, oraz specjalny tryb jego suszenia. Te zmiany dają początek specyficznemu smakowi i barwie czerwonego słodu.

Spróbuj piec, ale smak i kolor będą się różnić od takiego słodu.
Levelours
Oto jak)) dzięki, spróbuję).
Któregoś dnia próbowałem upiec Borodino, włożyłem tam ten słód, ale chleb nie działał, był lepki w środku, jakby nie upieczony, ale zapach był niesamowity. W efekcie chleb pokroiłam w krakersy, usmażyłam, a ich mąż naostrzył))) Po przeczytaniu tematów zdałam sobie sprawę, że dolałam dużo wody, wydawało się, że wychodzi bułka ... może to być ze względu na słód, ale najwyraźniej nie)
Wtedy, jak będę piec, wypiszę się)
Sibelis
Czytałem tutaj, że niefermentowany słód jest aktywnie przeciwwskazany w mące żytniej. Zastanawiam się dlaczego?
Niarma
Tatiana, jak zastąpić biały słód w przepisie? https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=417502.0 czy po prostu zrobić ciasto bez niego?
Administrator

Niarmato jest przepis autora, więc zadaj to pytanie autorce przepisu Olga, nie chcę urazić autora
Niarma
Ale wysłane tutaj
Administrator
Straszny! Coś wymyślą, a potem ...

Z punktu widzenia przyspieszyć proces fermentacjizawsze można użyć preparatów słodowych. Zaletami w tym przypadku będą: skrócenie czasu fermentacji lub oszczędność drożdży

Biały słód to ten sam słód, tylko niesfermentowany, czyli nie daje ciemnego koloru.
Jeśli jego ilość w cieście chlebowym jest mała, można jej pominąć lub trochę zwiększyć ilość drożdży.

Kompletnym zamiennikiem białego słodu będzie ta kompozycja:

Spawalniczy:
Mąka -5% w tym: mąka pszenna - 15 gram, żytnia 10 gram
Słód żytni fermentowany czerwony 0,4% - 2 gramy
Mąka sojowa 1,0% - 5 gramów
Razem mąka 32 gramy
Wrząca woda - 130 ml. Napar mączny jest przygotowywany przy stosunku mąki do wody 1: 4.

Szczegóły tutaj https://Mcooker-pln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=390380.0
MariV
Tanya, dlaczego przysięgasz? Dlaczego mnie koszmar? Słód biały, niesfermentowany - informacje o nim skopiowałem sam i teraz?

Problem w tym, że nikt tak naprawdę nie chce czytać materiałów na forum, żądają gotowej odpowiedzi tu i teraz.

Jestem białym niefermentowanym słodem jest zawsze Dodaję do dowolnego ciasta, a także do chleba z mąki żytniej, razem z ciemnym, sfermentowanym.

W Moskwie kupiłem go w Kuznetsky Most.

Tutaj, z tyłu opakowania

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie

Słód, preparaty słodowe - zastosowanie w piekarnictwie
druga
Pomóż rozwiązać problem. Od dłuższego czasu zajmuję się substytutami słodu.Słód nie był wtedy dostępny. Najpierw spróbowałem Glofu... Ale glofa smakuje niezbyt słodowo i nie bardzo mi się to podobało, więc odmówiłem.
Potem spróbowałem naturin... Okazało się, że to jest to, czego potrzebujemy. A smak, kolor i jakość chleba stały się na poziomie. Ale kłopoty wkradły się niezauważone. W naszym mieście zamknięto piekarnię.
Teraz musisz kupować składniki w sklepie internetowym. A tam naturina kosztuje 5 razy więcej.
Postanowiłem przejść na słód czerwony fermentowany... Warzę we wrzącej wodzie i odstawiam.
Wszystko jest w porządku, poza tym, że chleb nie rośnie dobrze. Co więcej, bez względu na to, co jest w piekarniku lub w wypiekaczu do chleba.
Może nie parzyć, tylko wrzucić do mąki? Powiedz mi, kto ma doświadczenie ze słodem.
sazalexter
druga,
Cytat: po drugie
Może nie parzyć, tylko wrzucić do mąki?
Więc robię, nigdy nie warzę słodu.
Cytat: po drugie
Teraz musisz kupować składniki w sklepie internetowym.
Ten sklep? 🔗
druga
I wydaje się, że nic więcej nie ma.
druga
Nie wiesz, czy możesz gdzieś kupić naturin w przystępnej cenie?
Lerele
Chcę też dodać do ciasta słód. Sprzedajemy tylko 1 kg, który wziąć, ciemny czy jasny? Obawiam się, że ciemnego nie pozbędę się za 6 miesięcy, o ile będzie można go przechowywać.
Czy mogę włożyć to do lekkiego ciasta? Czy zmieni się kolor, smak?
druga
Kolor i smak na pewno się zmienią
Lerele
A jeśli włożysz jasny do chleba żytniego, czy będzie smakował jak ciemny słód?
Choinki, co robić ???
viy
Witaj! Czy możesz mi powiedzieć, czy można zamrozić ekstrakt ze słodu żytniego (płynny)? A potem okres przydatności do spożycia po otwarciu puszki wynosi tylko 45 dni
Administrator

Mogą!
Roztwór jest płynny, normalnie toleruje zamarzanie, wystarczy włożyć go do plastiku, aby szkło nie pękło.
Jeszcze lepiej, wlej go do lodowej foremki, do komórek - tak później zabierzesz kawałki i rozmrażasz je w wymaganej ilości.
viy
Dziękuję Admin! O tacach na kostki lodu! Znakomity!
Mirabel
Lerele, Czy istnieje taki cud jak słód w Europie? Jak się nazywa i gdzie jest sprzedawany?

Wszystkie przepisy

© Mcooker: najlepsze przepisy.

Mapa witryny

Radzimy przeczytać:

Wybór i obsługa wypiekaczy chleba